15.03.2018

Beseda o školství se nesla v duchu spádovosti

V pořadí již sedmou veřejnou besedu na téma libereckého školství inicioval náměstek primátora pro školství, sociální věci a kulturu Ivan Langr. Debata se vůbec poprvé přesunula mimo prostory radnice, což se ukázalo jako dobrá volba, protože do Fryčova knihkupectví a antikvariátu v Pražské ulici dorazilo bezmála padesát posluchačů z řad ředitelů, učitelů, rodičů i libereckých zastupitelů.

Po vzoru šestice předešlých besed náměstek Langr představil veřejnosti základní prezentaci, týkající se libereckých základních a mateřských škol. Šlo o počty žáků, vývoj porodnosti v souvislosti s kapacitami škol a školské spádové obvody. V souvislosti s nadcházejícími zápisy pak náměstek představil nový předzápisový portál, který bude spuštěn začátkem dubna, a na přetřes přišly i střednědobé cíle vzdělávání a katalogy činnosti základních a mateřských škol, které jsou veřejnosti dostupné na webu města. Poté přišel prostor pro dotazy a hned ten první udal směr následné devadesátiminutové diskuze. Tazatele totiž zajímalo, jaké má město páky na to, aby zabránilo spádové turistice.

Podle Ivana Langra město bohužel žádné páky proti spádové turistice nemá. „Tím co můžeme dělat, a také se o to dlouhodobě snažíme, je zvyšování prestiže libereckých škol. Spádová turistika je totiž palčivým problémem především na dvou školách, které jsou podle některých rodičů ty jediné kvalitní. Bohužel je to dané i tím, že každá škola má nějakou historii a i když výrazně zvedne svou kvalitu, tak může dlouho dobu trvat, než ji rodiče začnou vnímat jinak. Já osobně ale dlouhodobě tvrdím, že naše školy jsou obecně na dobré úrovni a sám bych neměl problém s tím umístit své děti do jakékoli z libereckých škol,“ uvedl náměstek Langr, že pro informování o dění a novinkách na libereckých školách se osvědčil elektronický školní magazín Devadesátka.

Slova o dobré úrovni libereckého školství potvrdila i jedna z učitelek, která poukázala na to, že kvalitní vzdělávání v Liberci není jen o tzv. elitních školách a že rodiče často vůbec nevědí, jaký potenciál mají ostatní školy. „Nechci říkat, ze které jsem školy, protože o tom to není, ale udivuje mě, jak veřejnost posuzuje školy dvojím metrem a jaké tu panují předsudky. My jsme například v posledních pěti letech zavedli konstruktivistický přístup ke vzdělávání, projektovou pedagogiku, děláme stínové vyučování, partnerské vyučování a máme třídy, kde se zaměřujeme na měkké kompetence. Když čtu o nejlepších soukromých školách v Čechách, tak koukám, že polovinu z toho děláme.“

Řeč byla i o kvalitě učitelů. Podle Ivana Langra jsou právě učitelé těmi, kdo udávají úroveň školy. „Řekněme tak z osmdesáti procent jsou to učitelé a ředitelé a z dvaceti procent další faktory. O tom jsem přesvědčen. Bohužel o ředitelské pozice je téměř nulový zájem a některé školy se potýkají i s nezájmem kantorů,“ konstatoval Langr.

Několik rodičů se pak zajímalo, proč budou v příštím školním roce na ZŠ Ještědská otevřeny pouze dvě první třídy namísto dosavadních tří. Náměstek jim vysvětlil, že třetí z prvních tříd byla v minulosti naplňována čistě nespádovými dětmi, a to na základě losování. „Jako zřizovatel musíme hledět na globální kapacity a ve výhledu několika let dopředu odhadnout, kolik dětí bude ve kterých lokalitách k dispozici jako spádových a na tento vývoj reagovat. V některých lokalitách to samozřejmě může být pro někoho nepříjemné, ale naše první a základní povinnost je zajistit každému dítěti na území města místo v první třídě. Zkrátka se nesmí stát, že by dětí bylo víc než míst,“ konstatoval náměstek.

 

Nastavení cookies