29.08.2016

Město školám nastaví střednědobé cíle kvality

Všem 20 zápisovým základním školám, které zřizuje město Liberec, nastaví od nového školního roku rezort školství a sociálních věcí střednědobé cíle kvality vzdělávání.

Účelem je postupně zvýšit kvalitu vzdělávání v libereckých základních školách, zlepšit jejich vnitřní klima i komunikaci směrem k veřejnosti a také navýšit prostředky, které do škol plynou z rozpočtu města. Výstupy přitom budou každoročně vyhodnotitelné.

„Jde o první podobný materiál v novodobé historii města, jímž chceme dát najevo, že vzdělávání je pro město stejně důležité jako jeho infrastruktura, sociální a kulturní oblast či například veřejná doprava. Mám za to, že je v zájmu dětí, rodičů i škol samotných otevřít ty oblasti vzdělávání, které jsou zatím opomíjeny či se na ně školy zaměřují jen okrajově, nebo naopak udržet a posilovat to, co už v našich školách velmi dobře funguje,“ vysvětlil náměstek primátora pro školství, sociální věci, cestovní ruch a kulturu Ivan Langr.

Střednědobé cíle navazují na velký srovnávací přehled základních škol, které město zveřejnilo letos zjara (a bude v něm pokračovat i v dalších letech), a postihují celkem 8 základních oblastí: komunikace a image školy, strategie rozvoje školy, prostupnost vzdělávací soustavy a trhu práce, jazykové vzdělávání, přírodovědné a technické vzdělávání, žákovská participace, stravování a zdravý životní styl a primární prevence rizikových jevů. „Chceme tak po školách například zavedení skutečně oboustranné komunikace s veřejností, zlepšování svého vnějšího obrazu, sledování pokroku žáků v anglickém jazyce prostřednictvím pravidelného testování, zavedení žákovských parlamentů či nějaké jejich obdoby, ale třeba i důsledný monitoring rizikových jevů a práci s podpůrnými opatřeními. Jde skutečně o postupné střednědobé plnění, na němž se budou školy podílet společně s městem i dalšími aktéry vzdělávání, jako jsou rodiče, žáci, školské rady i další subjekty,“ uvedl Ivan Langr.

Dokument vznikal takřka půl roku a byl projednán s řadou expertů i samotnými řediteli škol. A individuální práce se školami bude pokračovat i dál, protože každá z nich se bude moci s plnění cílů postavit dle svých potřeb. „Město jako zřizovatel jen nastavuje konečné cíle a měřitelné indikátory, školy si ale stanoví svou vlastní cestu, jak se k plnění dobrat. Určitě zohlední již své dosavadní zkušenosti, tradici i příklady dobré praxe. A město jako takové jim k tomu bude maximálně nápomocno i finančně,“ řekl Ivan Langr.

Rezort školství a sociálních věcí má proto ambici pozvednout i rozpočtování školských provozů, které jsou dlouhodobě podfinancovány. „Již v roce 2016 se nám podařilo z rozpočtu města pro základní školství získat zvýšení provozního příspěvku o takřka 4 milióny korun na souhrnných 27,7 miliónu, do roku 2018 pak máme jako rezort ambici přidat dalších nejméně 20 %, tedy 5,5 miliónu korun navíc. Mojí vizí je vyplácet i jakýsi prémiový platový bonus, jímž by ředitelé škol mohli motivovat jak začínající učitele, tak ty, kteří budou na plnění cílů kvality výrazně spolupracovat,“ dodal Ivan Langr s tím, že vše bude závislé na vyjednávání o rozpočtu rezortu.

 

Nastavení cookies