20.06.2016
Jana Kodymová DiS.

O inkluzi živě debatovali rodiče, odborníci i pedagogové

Pro rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogům, pracovníkům poradenských zařízení a dalším aktérům inkluze byl určen seminář v zasedací místnosti č. 11 v budově radnice.

 

Inkluze je začlenění žáků se zdravotním či sociálním handicapem do běžné školy. Kvalitní začlenění takového žáka je závislé na úzké spolupráci rodičů, školy, zřizovatele a odborníků. Půldenní setkání nastavilo témata naplňování potřeb začleněného dítěte, otázku podpory a přispívání rodičů, potřeb učitele ze strany rodičů a věcí s tím souvisejících.

Patřím mezi ideové zastánce společného vzdělávání, ale souběžně vidím dva velké problémy – jednak na něj nejsme jako společnost připraveni filozoficky, protože ještě neumíme přijímat diverzitu sociální i zdravotní jako naprosto přirozený jev a jinakost stále podvědomě posouváme na okraj. A souběžně jsme propásli hlubší společenskou diskuzi se všemi aktéry, jaké pozitivní dopady může inkluze mít.Na rovinu říkám, že mám pocit, že naše školy nejsou na inkluzi s platností pro školní rok 2016/2017 připraveny. Řeší se stále finance na asistenty, organizační změny a podobně. V této atmosféře, kdy nikdo neví, do čeho vstupuje, považuji tento seminář za velmi přínosný,“ řekl na úvod semináře Ivan Langr, náměstek pro školství, sociální věci, cestovní ruch a kulturu.

Hana Kubíková z aliance Rodiče za inkluzi po krátké prezentaci vyzvala společně s ředitelkou společnosti Rytmus Pavlou Baxovou přítomné k utvoření dvou pracovních skupin a následující program už pokračoval v debatním duchu. Z programu byl omluven Vladimír Píša z České školní inspekce.

U společného vzdělávání je naprosto zásadní komunikace všech aktérů a vůle něco změnit. Na městě jsme si to v praxi vyzkoušeli už loni, když jsme pro malého chlapce Vojtu s kombinovaným postižením hledali v některé z našich škol prostor pro jeho vzdělávání. Bez toho, abychom jednali s rodiči, řediteli, pedagogy, neziskovým sektorem krajem či úřadem práce, by se nám to nakonec nepodařilo,“ popsal náměstek Langr.

Rodiče za inkluzi jsou volným uskupením rodičů dětí a jejich příznivců, kteří se zabývají společným vzděláváním. Volná iniciativa členů tvoří platformu pro setkávání a sdílení zkušeností mezi rodiči, školami, odbornou sférou i širokou veřejností v oblasti vzdělávání dětí s individuálními vzdělávacími potřebami.

Rodiče za inkluzi se snaží šířit informovanost nejen mezi rodiči o právech dětí, ale i o právech a povinnostech rodičů – zákonných zástupců. Tím jim ukazuje cestu, jak mohou postupovat a co všechno mohou pro své dítě žádat. Pokud má v konkrétním případě zájem o komunikaci i škola, ve které se dítě s odlišnými vzdělávacími potřebami vzdělává, školské poradenské zařízení či zřizovatel školy, komunikuje aliance i s nimi,“ popsala Hana Kubíková z aliance Rodiče za inkluzi.

Rodiče za inkluzi pořádají semináře na konkrétní témata a poskytují konzultace rodičům, kteří se na ně obrátí se svým dotazem. Tyto dotazy a odpovědi na ně dále poskytují v anonymizované podobě široké veřejnosti na svých webových stránkách a sociálních sítích.

 

Nastavení cookies