17.02.2017
PhDr. Mgr. Ivan Langr

Renata Linhartová (ČOI): šmejdům se snažíme být v patách

Přepis rozhlasového rozhovoru s ředitelkou ČOI pro Liberecký a Ústecký kraj.

 

 

moderátorka

--------------------

Tak, já už u nás vítám ředitelku inspektorátu České obchodní inspekce pro Ústecký a Liberecký kraj, paní inženýrku Renatu Linhartovou, dobrý den.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Dobrý den vám i posluchačům.

moderátorka

--------------------

Moc ráda vás vidím, protože myslím si, že toho určitě probereme hodně užitečného, i vzhledem k našim posluchačům, kteří možná mají také určitě nějaké zkušenosti se šmejdy, ať už těmi bývalými nebo těmi novodobými. Jednou jsem vás slyšela říkat, že šmejdi jsou vždycky napřed, že mají vždycky náskok. Platí to i teď?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Platí to i teď, ale snažíme se jim být v patách.

moderátorka

--------------------

To je dobře. Já už jsem se zmínila o filmu Silvie Dymákové Šmejdi, ten byl uveden v roce 2013, to bylo v době, kdy to opravdu vyvrcholilo, ty nájezdy těch šmejdů, konaly se různé zájezdy. Jak to vypadá teď v současné době?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Tak, v současné době, řekla bych, že se ta snaha České obchodní inspekce jako takové už promítla do téhle oblasti. Těch akcí, těch předváděcích akcí, se koná čím dál méně. My to vidíme i v tom meziročním poklesu jednak těch nahlášených akcí, tak i těch, které s skutečně uskuteční. Ale, trošku se nám to přesouvá zase do jiné roviny, protože dřív byla plošná pozvání, mohl tam přijít kdokoliv, kdo našel ve schránce leták. Dneska už jsou ta pozvání adresná, takže jsou na konkrétní jména. Pro nás to znamená to, že se dostáváme na ty akce čím dál obtížněji. Takže, ve většina případů už se musíme prokázat nebo inspektoři se musí prokázat průkazkou ČOIky, aby se tam vůbec dostali.

moderátorka

--------------------

Teď mi ale prozraďte, kde ti lidé berou adresy? Odkud to berou?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

To je spousta možností, jak se k těm adresám dostanou. Vezměte si, že jdete někde po obchodním centru a zastaví vás s nějakou nabídkou, pozeptají se na něco, vy jim ochotně dáte telefonní číslo, dáte jim třeba i adresu s tím, že souhlasíte s nějakým průzkumem, eventuálně s nějakým dárkem. Tady to je potom, ty adresy a ta telefonní čísla se pak dobře prodávají zase.

moderátorka

--------------------

Teď se nechci odklonit od šmejdů, ale teď jste mi ještě dala trošku nahrávku na smeč, protože nedávno jsme byla v jednom obchodním domě a tam také na mě vybafli, zda-li už mám jejich kartičku, a když jsme jenom řekla, co to obnáší, tak mi řekli, že ještě rodné číslo tam musím nahlásit, tak to jsem tedy vzala do zaječích, to už se mi vůbec nelíbilo. Tak, možná i odtud pramení takové ty informace, že to třeba nějak prodává?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Může to být.

moderátorka

--------------------

Aha, tak to je docela ošidné.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Může to být.

moderátorka

--------------------

Tak, to je hodně nebezpečné. Tak, my se teď dostáváme k novodobým takovým fintám, které teď uplatňují novodobí šmejdi, zejména na seniory, a to jsou telefonní nabídky. A to je asi hodně nebezpečné, protože ten "prodejce" vychrlí spoustu informací na toho člověka, na co bychom si preventivně měli dát pozor nebo zejména senioři?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Já bych řekla, že je důležité, aby si každý uvědomil to, že i smlouva uzavřená po telefonu je smlouvou právoplatnou a tady ty smlouvy, těm se říká distanční smlouvy. Je to obdoba, jako když si koupíte na internetu něco, takže zrovna tak po tom telefonu a máte možnost do 14 dnů od té smlouvy odstoupit. Ale znovu opakuji, důležité je uvědomit si to, že i a smlouva uzavřená po telefonu je platnou smlouvou, a to leckdy těm spotřebitelům nedochází, neuvědomí si to.

moderátorka

--------------------

Ale ty telefonní hovory jsou, předpokládám, monitorovány, tedy tou firmou, ta se potom jaksi může ohánět tím, že ten volaný souhlasil?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Může se s tím samozřejmě ohánět, ale pořád jak říkám, máte právo odstoupit do od té smlouvy do 14 dnů. Ono teď se hodně děje to, že vám volají domu, nabízí vám různé ponožky a holící strojky, vy v dobré víře, že si vezmete jenom ten dárek, který vám nabízí, neposloucháte pořádně, odsouhlasíte tu smlouvu, že vám bude potom třeba 12 měsíců nebo 24 měsíců chodit nějaké zboží, pak si to teprve uvědomíte. Dojde vám to až následně. Takže, zase je důležité uvědomit si, do 14 dnů odstoupit od smlouvy a bere se kdy to zboží převezmu.

moderátorka

--------------------

Říká ředitelka inspektorátu České obchodní inspekce pro Ústecký a Liberecký kraj Renata Linhartová. Tak, my se po písničce už dostaneme k prvnímu dotazu, který se týká už vámi zmiňovaných ponožek a vy nám můžete volat 485 123 123 nebo piště nám na host.liberec@rozhlas.cz. Může jít samozřejmě hlavně o vaše zkušenosti.

/ Písnička /

moderátorka

--------------------

Dopoledne pod Ještědem na Českém rozhlasu Liberec pokračuje i s naším hostem, ředitelkou inspektorátu České obchodní inspekce pro Ústecký a Liberecký kraj. Tak, zavolala nám paní Marie z Liberce. Dobrý den.

Marie, posluchačka z Liberce

--------------------

Dobrý den.

moderátorka

--------------------

Dobrý den. Tak, my si povídáme o šmejdech, zejména i o těch novodobých šmejdech. Paní Marie, vy máte nějakou zkušenost se šmejdy?

Marie, posluchačka z Liberce

--------------------

Chodí mi pozvánky, tradičně je tedy vyhazuji, jednou jsme se domluvily i čtyři kamarádky, jely jsme. Byla to prostě nátlaková akce, zavřeli nás tam, oběd řekli prostě za kolik, kolik jsme platili dole v restauraci, ten oběd byl, dá se říci, asi o 20 korun levnější, nebylo to prostě jídlo to, co dávají jako v hospodě. Chovali se k nám tedy hrozně. Ta nátlaková akce, kamarádka se spletla, něco si objednala, taky za těch 30 tisíc, ale nakonec tedy od smlouvy odstoupila. Volali jsme tam a přijeli si tedy pro to a každýmu doporučuji vyhodit, když přijde nějaká pozvánka, vyhodit a nikam nejezdit. Je to zbytečný, protože to je na psychiku, tam jako hrozný a i vás tedy napadají, protože já jsem jako reagovala teda zticha hlavou a přímo ten, co tam mluvil, o těch výrobcích, tak mě oslovil, jak prostě se tvářím a tohle. Nebylo to vůbec příjemné, jednou asi před pěti lety.

moderátorka

--------------------

To bylo už před pěti lety?

Marie, posluchačka z Liberce

--------------------

Ano, nebo před čtyřmi, já vám neřeknu už kdy, ale nikam jinak nechodím.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Paní Marie, já mockrát děkuji za ten případ, který jste řekla, já jenom chci potvrdit...

Marie, posluchačka z Liberce

--------------------

Ano, každýmu doporučuji vyhodit pozvánku, nikam nechodit, protože tam se pak těžko někdo ubrání. Oni si vytipují lidi, to už poznají koho, že jo a jsou i v psychologii teda školený, takže oni už mají vytipovaný prostě lidi.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Ano, máte pravdu, že procházejí odbornou přípravou.

Marie, posluchačka z Liberce

--------------------

Je to tak, oni poznají, to je psychologie, že jo. Takže, mějte se hezky.

moderátorka

--------------------

Moc vám děkujeme.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Děkujeme.

Marie, posluchačka z Liberce

--------------------

Každýmu radím nikam nejezdit a nic nechtít, žádný dárky.

moderátorka

--------------------

Děkujeme vám moc, paní Marie, a buďte zdráva, ať se vám daří, na slyšenou.

Marie, posluchačka z Liberce

--------------------

Taky, taky, děkuji, na shledanou.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Na slyšenou.

moderátorka

--------------------

Tak, tohle byla přímo modelová situace, jak to kdysi chodilo před čtyřmi, pěti lety. Paní Marie se sama zmínila, že tito prodejci jsou dobře psychologicky proškolení, hodně útočí na city.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Není to ale nic, co by bylo opravdu tak dlouho a co by neplatilo i dneska, poněvadž oni prochází tou odbornou a psychickou přípravou i nadále právě proto, aby získali toho člověka k podpisu té smlouvy, aby prodali, to je jejich jediný cíl. A leckdy, když útočí na takové ty slabé stránky, na slabá místa těch spotřebitelů, což je zdraví, rodina, tak opravdu je to pouze se zájmem prodat. Nejde jim o vaše zdraví, jde jim o vaše peníze, vždycky říkám.

moderátorka

--------------------

Já jsem byla jednou svědkem takovéto akce, takového to nátlaku, slyšela jsem to tedy ze zádveří, nebyla jsem uvnitř, šla jsem kolem a jenom jsem slyšela, jak ten prodejce říká a byli to zřejmě mladí lidé, prodával jim nějaké hrnce a říkal, vy máte maminku, kolik je mamince roků? 90, vy nechcete, aby tady maminka ještě chvilku pobyla, co jste to za děti, vy nechcete, aby byla zdravá? Bylo to opravdu citové vydírání. Nevím nakonec, jak to dopadlo, ale už je to také asi takové tři, čtyři roky a také to byl takový zářní příklad toho, jak dokáží tito prodejci dobře mířenou ranou zacílit na ten cit?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Ano a vzbudí ve vás takový pocit, že to tedy musíte udělat, že to musíte koupit, abyste byla ta dobrá dcera.

moderátorka

--------------------

Hm, tak ono je lepší než koupit tak spíše se těm prarodičům více věnovat, aby neměli pocit osamění, ale to už je zase jiná kapitola. Tak, s naším hostem, ředitelkou inspektorátu České obchodní inspekce pro Ústecký a Liberecký kraj si budeme povídat i po písničce s paní Renatou Linhartovou. Vy nám můžete i nadále volat na telefon 485 123 123 nebo nám pište na host.liberec@rozhlas.cz.

/ Písnička /

moderátorka

--------------------

Dej zpátky čas, to si možná také někteří z vás říkáte, kdo jste takzvaně naletěli šmejdům. Kdyby tak šlo vrátit čas a vrátit tento výrobek předražený, který už dávno nechceme. Tak, s naším hostem, s ředitelkou inspektorátu České obchodní inspekce pro Ústecký a Liberecký kraj Renatou Linhartovou probíráme novodobé takové finty, novodobých šmejdů. Máme tady také jeden takový příběh pisatele, který se tady nepodepsal, ale přesto ho přečteme. Dobrý den, prosím o radu, asi před měsícem mi volala nějaká paní, že mi pošlou zdarma ponožky, že nebudu platit ani poštovné, ani za ponožka a ptala se na mou adresu, nějak mi to nedošlo, tak jsem jí adresu řekl, dnes přišly čtyři páry ponožek do schránky a složenka na 350 korun, ale nic jsem nepodepisoval, tak nevím, jestli je vrátit nebo dělat mrtvého brouka nebo jak se ubránit. Děkuji.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

No, tak to je jedna z věcí, která se rozmáhá poslední dobou, je to zasílání právě těch ponožek a holítek různých. A je to uzavření distanční smlouvy. To jsme zmiňovala a začátku dneska, je to obdoba, jako když si koupíte něco přes internet, tak do 14 dnů můžete od smlouvy odstoupit. V tomhle případě úplně na začátek upozorňujeme jakékoliv takové telefonáty prosím hned ukončete, protože tím se vyvarujete možným problémům do budoucna. Když už se vám ale tohle povede a tu smlouvu tímto způsobem uzavřete, tak ve chvíli, kdy vám přijdou ty ponožky a složenka na peníze, tak rozhodně, jak tady píše pán, nedělat mrtvého brouka, tak to určitě není dobrá cesta. Doporučuji ty ponožky převzít, ale vrátit. Vrátit je a odstoupit písemně od smlouvy. Odstupuji písemně od smlouvy, odeslat to doporučeně. Dneska všem i doporučuji, protože je taková služba pošty, že myslím za desetikorunu si tam zaškrtnete, že vám přijde SMSka, že byla ta pošta doručena, takže to také ještě doporučuji k tomu, abyste měla potvrzení, že to skutečně dorazilo na to místo a zároveň tam klidně připište, že chcete, aby vymazali vaše osobní údaje, které mají, které si o vás uchovali. Takže, určitě není dobrá cesta dělat mrtvého brouka, ale odstoupit písemně od smlouvy.

moderátorka

--------------------

Co se stane, když ten dotyčný vůbec to nepřijme ten balíček, když ho prostě odmítne přijmout, tak ten balíček jde zpátky, má to ještě nějakou dohru?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Tam záleží zase, jak je to udělané nebo na co kývnou v té smlouvě. Pokud má přijít první balíček opravdu jako takový dárek, kde se nic neplatí, tak prosím, tak ho nepřevezme. Když ho převezme, tak stejně za něj, pokud bylo řečeno, že bude zdarma, tak za něj nemá platit, ale jenom nepřebírat, není taky dobrá cesta. Přirovnala bych to k tomu dělat mrtvého brouka, takže ten balíček si převzít, protože na druhou stranu, když si uvědomíte, že vám někdo volal, vy jste tuhle smlouvu, aniž byste si to třeba i uvědomila, uzavřela po telefonu, tak pochybuji, že si někdo zapamatuje vůbec, s jakou společností tohle uzavřel, jaké jsou kontaktní údaje. Ve chvíli, kdy ten balíček nepřevezmete a necháte ho vrátit, tak nemáte v podstatě možnost od té smlouvy odstoupit, protože nemáte údaje kde.

moderátorka

--------------------

To máte pravdu.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

To máte všechno v tom balíčku, takže já bych se k tomu spíš postavila tak, že převezmu balíček, podívám se, co je tam za adresu a okamžitě odstupuji od smlouvy.

moderátorka

--------------------

Tak si to všichni musíme zapsat za uši. Když někdo zavolá, tak úplně předpokládám, že pokaždé si vybírají samozřejmě seniory, vychrlí na ně spousty informací a opravdu to mají asi dobře sesumírované, že kladou otázky, takové otázky, na které asi ten dotyčný volaný odpoví ano a je to potom asi hodně zavádějící, protože řekou, paní Vomáčková, to jsou tak fantastické ponožky, určitě máte revma, určitě vám to pomůže, že jo?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Koho by nezlákal dárek zdarma?

moderátorka

--------------------

Tak, máme pro vás fantastický dárek zdarma. Tak, nic není zadarmo, to si musíme vtlouci do hlavy a ne, ne, ne a ještě jednou ne. Tolik další rada našeho dnešního hosta, kterým je ředitelka inspektorátu České obchodní inspekce pro Ústecký a Libereckýkraj Renata Linhartová. Ještě nás čeká jedno povídání, a hlavně ještě jedna kauza, jeden dotaz našich posluchačů.

/ Písnička /

moderátorka

--------------------

V dopoledni pod Ještědem na Českém rozhlasu Liberec si povídáme o novodobých taktikách takzvaných šmejdů s ředitelkou inspektorátu České obchodní inspekce pro Ústecký a Liberecký kraj s Renatou Linhartovou. Máme tady další dotaz od Luboše. Dobrý den, teď nevím, jestli jsme uzavřel smlouvu po telefonu u firmy, u jedné firmy, i když jsem slovně uvedl, že žádnou smlouvu nechci. Přišla mi faktura na částku 3600 korun za nabídku zakázek. Žádnou zakázku jsme neotevřel, jelikož nemám zájem. I přes tyto skutečnosti mi stále volají a píší e-maily žádajíce uhrazení faktury a jestli nedojde k uhrazení, prý to poskytnou vymahačům. Jak se mám bránit? Tak to je hodně ostré už.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Je to hodně ostré, ale není to pro nás, tady bych doporučila dotazovateli obrátit se rovnou na policii.

moderátorka

--------------------

Tam je to už jasné, jakmile už někdo vyhrožuje vymahači, tak tam už to je na trestní oznámení.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Tak, já už bych se obrátila na policii v tomhle případě.

moderátorka

--------------------

Dobře, tak my bychom se teď obloukem ještě možná mohli vrátit k těm předváděčkám, protože vy jste se sama v úvodu našeho povídání zmínila o tom, že už to není v takovém velkém množství, že už jich je pomálu, ale přeci jenom lze i na těchto předváděčkách odstoupit do od smlouvy?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Tak, odstoupit od smlouvy lze, ale potíž byla v tom, že leckdy nebylo kde, poněvadž spotřebitelé chtěli odstoupit od smlouvy, zaslali zpátky zboží, ale to zboží nikdo nepřijímal, zásilky nikdo nepřebíral, neotevíral, když tam šli osobně, tak ta firma tam prostě nebyla. A z tohohle důvodu nebo jedním z těchhle důvodů bylo i přijetí novely zákona o ochraně spotřebitele a od 1. února loňského roku platí zákaz přijímat peníze tady na těch předváděcích akcí za zboží, a i v následující sedmi dnech. Tak, přitom odstoupení od smlouvy do té doby se stávalo, že spotřebitelé vrátili zboží, ale protože už zaplatili, tak neměli ani zboží, ani peníze. Teď už se nedomohli ani jednoho, ani druhého. Takže, právě s důrazem na ochranu spotřebitele byl přijat tenhle nový paragraf, když to takhle řeknu a od prvního února nesmí prodejci žádat peníze a nesmí je ani přijímat.

moderátorka

--------------------

Tak, ono na to někdy lidé slyší, když ten prodejce řekne, heleďte se, paninko, dám vám to o pět tisíc levněji, když mi to zaplatíte na místě. Jakmile už to bude někde v budoucnu, tak už to bude samozřejmě o to dražší, tak je to také zase takový malý nátlak, zejména pro starší generace, která se snaží ušetřit, kde může.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Je to pravda, zkouší to a my ihned po tom, co tohle vyšlo v platnost, tak jsme samozřejmě se tady na to s kontrolami zaměřili a musím říct, že jsme tam narazili i na porušení tohohle zákona. A v červnu loňského roku nabyla i od nás našeho inspektorátu první pokuta právní moci ve výši milion 200 tisíc, protože tam firma ji antidatovala, v té smlouvě datum přijetí peněz.

moderátorka

--------------------

Tak, ještě otázka na závěr. Šíří se stále osvěta, stále se o šmejdech hovoří, točí se dokonce filmy, už jsme zmiňovali Silvu Dymákovou, ono také ty důležité informace naši posluchači a vůbec lidé mohou najít i na různých webových stránkách magistrátu? To už je taková novinka?

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Ano, veškerá osvěta je dobrá v tomhle případě. Kromě besed, které pořádáme jak tady na libereckém, tak na ústeckém pracovišti, tak je to i takový živý vstup u vás v rozhlase, ale hodně velký kus práce je tam i na těch stránkách Liberec proti šmejdům, kde jsme spolupracovali nebo je to projekt města Liberec, kde nás k tomuhle přizvali plus městskou policii a další instituce a tam bych řekla, že se to setkalo opravdu s velkou odezvou a najdou tam čtenáři spoustu zajímavých informací a důležitých informací.

moderátorka

--------------------

Tak, já jsme moc ráda, že právě vy jste nám pomohla šířit tuto zdravou osvětu ohledně šmejdů. Naším hostem byla ředitelka inspektorátu České obchodní inspekce pro Ústecký a Liberecký kraj Renata Linhartová. Moc vám děkuji.

Ing. Renata LINHARTOVÁ, ředitelka inspektorátu ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

--------------------

Děkuji za pozvání. Hezký den.

moderátorka

--------------------

Tak, apelujeme, nezapomeňte odmítat, zavěsit telefon, a hlavně nechodit na žádné předváděčky, raději někam na výlet do přírody. Moc vám děkuji a na slyšenou.

 

Zdroj: Český rozhlas - Liberec

Datum vydání: 14.  2. 2017

 

 

Nastavení cookies