28.03.2014
Ivana Jadrná

Zřízení datové schránky

1. Identifikační kód

  • SPCZ/4

2. Pojmenování (název) životní situace

  • Zřízení datové schránky

3. Základní informace k životní situaci

  • Datová schránka se zřizuje na žádost a to fyzickým osobám, fyzickým osobám podnikajícím nebo právnickým osobám, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku.. Právnickým osobám, které jsou zapsány v OR, je datová schránka zřízena automaticky.

4. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

  • Fyzická osoba a FO podnikající na základě platného dokladu totožnosti, 
  • Právnická osoba, která není zapsána v OR na základě platného dokladu totožnosti oprávněné osoby (doporučenou přílohou je doklad o tom, že může za tuto společnost jednat).

5. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

  • Žadatel nejprve předloží platný doklad totožnosti, na jehož základě pracovník přepážky ověří jeho totožnost.
  • Na základě předloženého dokladu vyplní žádost, kterou poté nechá žadatele podepsat. Ministerstvo vnitra odešle přístupové údaje žadateli na jeho kontaktní adresu do vlastních rukou.

6. Na které instituci životní situaci řešit

  • Magistrát města Liberec

7. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

  • Platný doklad totožnosti (občanský průkaz nebo cestovní pas)

9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

  • Není potřeba vyplňovat žádný formulář, pracovník přepážky vyplní elektronický formulář přímo na místě.

10. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

  • Zřízení datové schránky je zdarma.

11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

  • Pokud žádost neobsahuje elektronickou přílohu (např. plnou moc, živnostenský list atd.), je datová schránka zřízena bezodkladně a přístupové údaje obdrží žadatel ihned na jeho emailovou  adresu. V případě, že žádost obsahuje přílohu, řeší se ve správním řízení na Ministerstvu vnitra a lhůta pro vyřízení se řídí správním řádem.

12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

 

13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

 

14. Elektronická služba, kterou lze využít

  • Tuto situaci není možné řešit elektronickou poštou.

15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

  • Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
  • Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

16. Jaké jsou související předpisy

 

17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

 

18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

 

19. Nejčastější dotazy

  • Mohu zřídit datovou schránku pro někoho jiného?

Ano, ale jen na základě úředně ověřené plné moci.

  • Musím si jako fyzická osoba datovou schránku zřídit?

      Ne, povinně je zřízena pouze právnickým osobám zapsaným v obchodním rejstříku.

20. Další informace

 

21. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

Za správnost návodu odpovídá útvar

  • Odbor správní a živnostenský, oddělení Czech POINT

Kontaktní osoba

  • Helena Jadrná

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

  • 28 3. 2014

Popis byl naposledy aktualizován

  • 28. 3. 2014

Datum konce platnosti popisu

  • není stanoveno