09.11.2017

Debata o školství: Pochvala školám za plnění cílů

V pořadí již šestou veřejnou debatu na téma libereckého školství uspořádal v úterý 7. listopadu v prostorách radnice náměstek primátor pro školství, sociální věci a kulturu Ivan Langr. Náměstek například připomněl, že město s ohledem na demografický vývoj neustále zvyšuje a nadále bude zvyšovat kapacitu ve školách.

„Jednou z možností jsou stavební úpravy a navyšování počtu tříd. Největší rezervu nám v tomto ohledu poskytují ZŠ 5. května a ZŠ Broumovská. Konkrétně na Broumovské jsme díky poměrně rozsáhlým stavebním úpravám od září navýšili kapacitu o sedmdesát pět míst,“ uvedl Ivan Langr.

Až na malé výjimky dostala většina libereckých škol pochvalu za plnění střednědobých cílů kvality. Jde o konkrétní cíle, které nastavuje město a školy si pak samy volí cesty, jak jich dosáhnout. „Střednědobé cíle kvality jsme nastavili loni v září, takže naše základní školy mají za sebou první rok plnění. Tam, kde jde o relativně snadno nastavitelné věci, už můžeme průběžně hodnotit dosažené výsledky a je evidentní, že školy na sobě pracují a v zájmu zvyšování kvality vzdělávání v tomto trendu chtějí pokračovat,“ konstatoval náměstek.

Téměř všechny liberecké školy začaly testovat klima prostředí, již ve 13 školách fungují žákovské parlamenty a 13 škol se věnuje systémovému testování anglického jazyka. Významné pokroky se týkají i školních jídelen. Již 9 jich vlastní jeden ze tří certifikátů kvality stravování. „Za zmínku stojí i další aktivity našich škol, jako zavedení tiskového mluvčího na ZŠ Husova a odpoledních Kavárniček s besedami pro rodiče na ZŠ Křižanská nebo realizovaný dotazník k vyhodnocení image školy na ZŠ 5. května,“ poznamenal Ivan Langr.

Kromě tradičních statistik a rekapitulací týkajících se libereckých ZŠ a MŠ přišla řeč také na aktuální problematiku v mateřských školách, které trápí nedostatek mladých učitelek. Absolventky daných studijních oborů o tuto práci nemají zájem. „Považuji to za problém, a pokud se situace nezmění, měli bychom do budoucna zvážit možnost motivovat potenciální zájemkyně například jednorázovou odměnou, jako to praktikují některé firmy,“ komentoval náměstek. Samostatnou kapitolou je prakticky nulový zájem mužů o tuto práci. „V našich mateřských školách nepracuje na pozici ředitele či učitele ani jeden jediný muž a v celé republice jich je jen něco přes stovku,“ doplnil Langr.

Došlo také na hojně diskutované téma inkluzivního vzdělávání. „Že start inkluze nebyl vůbec dokonalý, byl podceněn finančně i metodicky, opakuji pořád. Také to, že jsou děti – třeba autisté, pro které není začlenění v současných podmínkách přeplněnosti tříd vhodné a pro něž bude stále nejlepší volbou speciální školství. Na druhou stranu naše data ukazují, že tzv. integrovaných dětí s nějakou formou postižení, nejvíce s vývojovými poruchami učení a chování, je v libereckých ZŠ jen 4,5 % z celkového počtu,“ komentoval náměstek.

Na závěr pak veřejnosti připomněl čtvrtletní elektronický magazín libereckých základních škol „Devadesátka“, který je zájemcům k dispozici na webu města, a poukázal na novinku v podobě katalogů činnosti libereckých ZŠ a MŠ ve školním roce 2016/2017 (rovněž k dispozici na webu města).

Nastavení cookies