25.09.2012
Jan Král

Ledová tramvaj už brázdí liberecké koleje

Úterý 25. září se stalo prvním dnem, kdy se nová moderní tramvaj typu EVO2 zařadila do běžného provozu liberecké hromadné dopravy. Bude jezdit na trase Lidové sady - Horní Hanychov.

Liberec je vůbec prvním městem v České republice, kde se tramvaj typu EVO2 stala součástí vozového parku MHD. Pro její ocelově šedou barvu jí Liberečané dali přívlastek ledová. Kloubová tramvaj, která vyjela v úterý 25. září do ulic poprvé už naostro, je dlouhá 20 metrů a pojme najednou až 230 cestujících.

Je o tři centimetry širší než staré tramvaje, a navíc bezbariérová. Více místa zde najdou vozíčkáři a maminky s kočárky. K tomu byla sestrojena tak, aby s lehkostí zvládla jak zdejší náročnější klimatické podmínky, tak také kopcovitý terén.

„Z nové tramvaje budou mít radost hlavně vozíčkáři a maminky s kočárky. To byl ostatně náš hlavní požadavek, že musí být bezbariérová,“ zdůraznil předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola. „Ještě před časem jsme byli přesvědčení, že tato tramvaj je na dlouhou dobu posledním novým vozem, který si dopravní podnik mohl dovolit. Nyní, když antimonopolní úřad nenašel v zakázce modernizace tramvajové trati žádné pochybení a tudíž nám nehrozí žádné sankce, začínám být ohledně modernizace vozového parku mírným optimistou,“ dodal.

 Výrobcem nové tramvaje, která má také mnohem tišší motor, je společnost Pragoimex. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou za nový vůz zaplatil 38 milionů korun bez DPH.  Jak připomněla tisková mluvčí DPMLJ Martina Poršová, tramvaj projde ještě několika zkouškami. Jednou z nich je zkušební provoz s cestujícími. Vůz musí najet 7 000 kilometrů za 90 dní bez zásadnějších problémů. Zkouška „zkušební provoz s cestujícími“ bude ukončena 31. března 2013.

„Nová tramvaj je krokem dopravního podniku dopředu, je započetím modernizace. Přeji ledové tramvaji tisíce spokojených cestujících a tisíce kilometrů bez nehod a bez závad. Mně osobně se líbí svým výjimečným designem. Chtěli jsme, aby zapadla mezi starší vozy, aby mezi nimi nevyčnívala, a tudíž měla i některé jejich rysy. Ale přitom jsme si přáli, aby současně byla i hodně moderní. To se podle mého názoru povedlo,“ zhodnotil nový vůz náměstek primátorky pro rozvoj, dopravu a technickou infrastrukturu Lukáš Martin.

Dopravní podnik má v současné době ve svém vozovém parku 66 tramvají, z nichž některé byly vyrobeny už v roce 1959. Většina z nich pochází z let 1963 – 2008. Zhruba 12 kusů pracovníci podniku už sami vlastními silami modernizovali a upravili do podoby částečně nízkopodlažních tramvají, třináctý vůz nyní dokončují.

Text a foto: Zuzana Minstrová