01.04.2015
Jan Král

Senioři si v DPS vyslechli rady, jak nenaletět nepoctivým podomním prodejcům

O nových nekalých praktikách podomních prodejců se dozvěděli senioři v libereckých domech s pečovatelskou službou v Burianově a Krejčího ulici na pravidelném čtvrtletním setkání v úterý 31. března. Řada z nich má s takzvanými šmejdy své zkušenosti, a když jim naletí, tak často netuší, jak se ze smlouvy vyvázat a nepřijít tak o peníze.

Témat na setkání bylo ale více, senioři se zajímali také o plánovanou revitalizaci okolí DPS Burianova z projektu IPRM – Regenerace sídliště Rochlice.

Poprvé ve funkci náměstka primátora se do domu s pečovatelskou službou v Burianově ulici podíval Ivan Langr, který má na starost právě sociální oblast. „Cítím za povinnost, aby magistrát jako zřizovatel byl v přímém a stálém kontaktu s klienty našich domů s pečovatelskou službou. Rád si vyslechnu vaše prosby a žádosti. Ale jsme tu také od toho, abychom si vyslechli i ty nepříjemné věci, jež se budeme snažit řešit,“ řekl Ivan Langr, který se během návštěvy seznámil s tím, jaké zdravotní, pečovatelské a dalšími služby mohou obyvatelé domů využívat. Prohlédl si také vloni otevřenou keramickou dílnu.

O tom, že nepoctiví podomní prodejci vymýšlejí stále nové taktiky, jak získat nové zákazníky, informovala seniory Lenka Škodová, ředitelka Centra zdravotní a sociální péče, příspěvkové organizace města, která domy s pečovatelskou službou spravuje. Apelovala proto na všechny, aby v žádném případě neuzavírali smlouvy po telefonu. „Kdyby k tomu náhodou došlo a chtěli byste od smlouvy odstoupit, přijďte co nejdříve za námi a pokusíme se situaci vyřešit,“ upozornila Lenka Škodová.

Obchodní zástupci se často zaměřují na starší lidi a vnucují jim smlouvy i pod tlakem. Snaží se dostat k nim domů. Nejdříve je osloví po telefonu. Slibují dárky a úsporu peněz. „Tím, že si takto sjednají schůzku, nemusejí tuto návštěvu oznamovat České obchodní inspekci. Dělají to proto, že když smlouvu podepíšete u sebe doma, tak je mnohem obtížnější se z ní vyvázat,“ varuje Škodová.

Její zástupkyně Jana Urbanová popsala zkušenosti, které mají její příbuzní s firmou Air Telecom. „Firma nabízí levné tarify na volání nebo internet, ale ve skutečnosti zákazníci zaplatí oproti původně dohodnuté ceně skoro čtyřikrát tolik. Kdo nestihne odstoupit od smlouvy, ten má smůlu a musí dva roky platit nebo uhradit vysokou sankci. Reklamace firma zamítá. Podali jsme stížnost a teď čekáme,“ uvedla.

Před praktikami firmy Air Telecom varuje i Český telekomunikační úřad. Podle stížností spotřebitelů se obchodní zástupci virtuálního operátora často vydávali za pracovníky původního poskytovatele služeb a pod záminkou kontroly nebo výměny zastaralých telefonních přístrojů nabízeli k podpisu nové smlouvy. Přitom navozovali dojem, že se jedná pouze o změnu stávající služby a nikoliv o podpis nové smlouvy s jiným poskytovatelem. Firma nedávno dostala pokutu za klamavé obchodní praktiky.

I senioři připojili své zkušenosti. Někteří například doplatili na to, že netušili, že musejí podávat výpověď ze smlouvy před koncem její platnosti s dostatečným předstihem.

O nových praktikách „šmejdů“ se klienti domů s pečovatelskou službou dozvědí také na semináři, který na červen připravuje Centrum zdravotní a sociální péče Liberec společně s městskou policií.

Připomínáme, že podomní prodej město Liberec reguluje tržním řádem. Za jeho porušení hrozí pokuta. Podomním prodejem se rozumí nabídka, prodej zboží a poskytování služeb formou pochůzky dům od domu, bez předchozí objednávky.

O varování seniorů před takzvanými šmejdy jsme informovali i nedávno:
http://www.liberec.cz/cz/lidi/inormace/aktuality-langr/v-boji-proti-smejdum-pomohou-liberci-dalsi-organizace.html

http://www.liberec.cz/cz/lidi/inormace/aktuality-langr/liberec-coi-se-spojily-obranu-senioru.html

Text a foto: Jan Král

 

 

Cookies

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.