07.06.2019
Jana Kodymová

Devadesátiny historické tramvaje

Historická tramvaj č. 78 „Bovera“ Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou oslaví své kulaté narozeniny. A jaké datum je možné považovat u tramvaje za den narození? Za takový den se zpravidla považuje ten, kdy bylo vydáno „používací povolení“ v rámci úředního vyzkoušení nových vozů

U vozu se dochoval protokol z brzdových zkoušek, které se konaly 7. 6. 1929 na trati do Vaňova v Ústí nad Labem. Kromě zástupců tehdejších elektrických pouličních drah byl přítomen i ministerský rada Kreibich, který užívací povolení za ministerstvo železnic vydal. Od tohoto data až do roku 1965 vozila dnešní historická tramvaj své cestující po Ústí nad Labem.

V letech 1929 a 1930 bylo dodáno do Ústí nad Labem celkem 18 tramvají tohoto typu. Vyrobeny byly u Ringhoffera v Praze, elektrickou výzbroj dodala firma Brown Boveri (proto přezdívka „Bovera“) a ta se do vozů montovala až v Ústí. Na svou dobu velice moderní tramvaje se na dlouhá léta staly typickými pro Ústí nad Labem. Sloužily až do první poloviny šedesátých let, kdy byly nahrazeny novými vozy typu T2. Některé z nich byly používány ještě jako pracovní, většina se však likvidace tramvajového provozu v roce 1970 ale nedožila.

Vůz č. 78 byl v roce 1965 přestavěn na kolejový brus. Oddíl pro cestující byl zbaven lavic a instalováno sem bylo technické zařízení pro broušení kolejnic. V roce 1969 pak byl předán do Liberce a nejen že tak unikl likvidaci, ale sloužil svému pracovnímu účelu dál. V roce 1987, kdy liberecké tramvaje slavily svou devadesátku, byl použit jako pojízdný poutač k tomuto výročí. Byla to trochu taková Potěmkinova vesnice. Vůz obdržel zvenčí svůj původní červenobílý nátěr, v interiéru ale zůstalo brousicí zařízení, takže ještě nemohl vozit cestující.

O rok později se do celkové opravy vozu pustili fandové z tehdejšího Kroužku přátel městské dopravy, pozdějšího Boveraclubu. Opravy brigádnickou formou trvaly až do roku 1994, nebyly však dokončeny. Impulzem pro obnovení renovačních prací pak byla žádost o zapůjčení do Ústí nad Labem – v rámci stoletých oslav dopravního podniku. Během roku byla dokončena oprava vozové skříně a pojezdu a po návratu do Liberce pak i elektrická výzbroj. Dne 25. září 1999 se vůz poprvé opět rozjel vlastní silou a za rok, po dokončení interiéru a získání průkazu způsobilosti, svezl své první cestující jako historický vůz.

Při zvláštních jízdách „Bovera“ od roku 2000 absolvovala již přes 12 tisíc kilometrů. Jako každé historické kolejové vozidlo absolvuje každý rok předepsanou elektrorevizi a brzdové zkoušky. Ty zatím absolvovala vždy úspěšně a s naměřenými hodnotami, stejnými jako v roce 1929 při prvních zkouškách.

„Popřejme tomuto historickému pokladu, který se v roce 2012 stal kulturní památkou, mnoho dalších bezpečných kilometrů při svých jízdách. Jsme potěšeni, že právě takovýto vůz je součástí vozového parku dopravního podniku v Liberci,“ doplnil Ing. Michal Zděnek, M.A.  předseda představenstva DPMLJ, a.s.

Zdroj: tisková zpráva DPMLJ

 

Cookies

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.