28.11.2016
Pavel Chmelík

Jáma na Perštýně by se mohla změnit v moderní čtvrť

V současné době asi nejrozsáhlejší „živá” architektonická studie v Liberci byla představena 22. listopadu na liberecké radnici. Prezentaci územní studie, tedy záměru zástavby a zvelebení jedné z největších ostud Liberce, jámy na Perštýně, připravili zástupci společnosti LIC, která patří liberecké investiční společnosti LIF. Ta vlastní například pivovar Svijany.

 

Aktuální záměr zástavby obří jámy naproti terminálu MHD Fügnerova je znám několik měsíců. Liberecký investiční fond (LIF) má v plánu vybudování inovačního a technologického centra. V jeho srdci, zhruba v místech pod ulicí U Sirotčince, by mělo vzniknou datacentrum pro ukládání počítačových dat. Celý komplex pak zahrnuje několik administrativních budov, bytových domů, domov pro seniory, podzemní parkoviště s kapacitou 750 míst, sportoviště, náměstí a relativně velké množství zelených ploch.

Kvůli velkému výškovému rozdílu mezi spodní částí, jenž je zhruba na úrovni dopravního terminálu, a vrchní částí ulice Na Perštýně, se určitě s povděkem setká i plánovaný výtah. Ten vyveze na perštýnský vrch návštěvníky hřbitova pro něž vznikne i nový vstup.

Perštýnský kopec se změnil v nevyužitou jámu po roce 2007, kdy v Liberci probíhal boom obchodních center. Tehdy tam měl vniknout obchodní dům zasazený do prostoru kopce. Po vytěžení zhruba 330 tisíc kubíků zeminy byl ale projekt zastaven; došlo ke sporům s developerem, který začal budovat obchodní dům Fórum a svou roli hrálo i řešení komplikované dopravy v dolním centru. Od té doby má Liberec téměř v centru obří jámu. Celý pozemek má rozlohu 45 tisíc m2.

Debatu k územní studii vedl v zasedacím sále historické radnice manažer projektu společnosti Liberecké inovační centrum Jiří Šolc.  „Z hlediska územního plánu není projekt v žádném rozporu a  s takovou formu zástavby počítá i návrh plánu nového. Jednoduše řečeno, celá lokalita bude určena pro práci, bydlení a volnočasové aktivity. Parkovací dům a datové centrum bude v podzemí,” předeslal Jiří Šolc.

Oproti původnímu záměru obchodního centra počítá nový projekt s jednotlivými budovami s prolukami a lehkou zástavbou. Důležitým momentem je rozmístění domů tak, aby dotvořily původní ulice Na Perštýně, Poutnická, Fialková a U Sirotčince. Nižší budovy v místě současné jámy a v ulici Na Perštýně doplní tři výškové objekty v prudce se zvedajícím jižním cípu pozemku. K té nejvýše umístěné ve svahu byly různé připomínky. Podle pracovníků odboru hlavního architekta ale po konzultaci s odbornou veřejností není s výškou žádný problém, což bylo potvrzeno i „opozičními” architekty. Například při pohledu na centrum od vlakového nádraží je z nejvýše umístěné budovy vidět pouze několik pater. Ostatní je skryto za hradbou stromů.

„Myslím, že se podařilo vhodně dotvořit městský prostor. Celé území jsme se snažili sjednotit a dořešit uliční fronty. Součástí je také centrální městský park a zelená prostranství. Celková zastavěnost území je 26 % což je dramaticky méně než původní limit pro toto území 60 %. Proti předpokladům je zde výrazný podíl zeleně. A zelené budou i střechy některých budov,” uvedl mimo jiné architekt Petr Šikola, který spolu s architektem Václavem Dvořákem územní studii vytvořil.

„Jsem rád, že se našel investor, který se chopí tohoto území. Myslím si, že mnoho podobných příležitostí mít nebudeme, taková jáma nemá v Liberci co dělat. Zaznamenal jsem jisté dohady o výšku některých budov, ale pokud má mít město výškové budovy, tak si myslím že patří právě do centra. Je evidentní, že investor si dal s tímto územím práci, není to šito horkou jehlou. Děkuji za to a pevně věřím, město bude investorovi partnerem,” komentoval prezentaci územní studie primátor Liberce Tibor Batthyány.

Důležitou součástí studie je doprava. Přes obavy, že jakákoliv zástavba na Perštýně dramaticky zhorší dopravní podmínky dolního centra města, tomu tak úplně být nemusí. Jistě horší situace by byla v případě původního záměru obchodního domu, kdy proud aut prakticky neustává. V rámci současného záměru bylo ale dopravními experty spočítáno navýšení dopravní zátěže o cca 2 000 vozidel denně, což není ani deset procent současného stavu.

Podle odborníků na dopravu je největší brzdou provozu množství přechodů v okolí kruhového objezdu u terminálu MHD. Situaci by tak zde mohla zlepšit například nadzemní lávka.
„Dopravní situace v dolním centru je skutečně tristní a město jí musí řešit bez ohledu na tento projekt,” dodal primátor Batthyány.

Pokud vše půjde podle plánů, mohla by nová část Perštýna stát do roku 2021. Náklady jsou odhadovány přes 1,2 miliardy korun.

 

Nastavení cookies