Evidence obyvatel
1. Identifikační kód
SPSC
2. Pojmenování (název) životní situace
Evidence obyvatel, změta trvalého pobytu, zrušení údaje o místu trvalého pobytu
3. Základní informace k životní situaci
Změna trvalého pobytu se provádí na příslušném úřadě v místě nového trvalého pobytu na základě potřebných dokladů.
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu je možné provést pouze na návrh (ve správním řízení) za splnění zákonem stanovených podmínek.
4. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Změnu trvalého pobytu provádí občan starší 15 let osobně. Za mladší občany provádí změnu zákonný zástupce po předložení rodného listu dítěte.
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu může provést pouze oprávněná osoba (vlastník nemovitosti, nájemce nemovitosti). Návrh nemůže podat občan sám na sebe - se žádostí o zrušení vlastního údaje o místu trvalého pobytu.
5. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Pro změnu trvalého pobytu je nutné předložit občanský průkaz (prokázat totožnost). Po změně trvalého pobytu je potřeba požádat o výměnu občanského průkazu - do 15 dnů.
Zrušit údaj o místu trvalého pobytu je možné pouze na návrh.
6. Na které instituci životní situaci řešit
Změnu trvalého pobytu je možné provést pouze v místě nového trvalého pobytu. Pozor - Liberec má dvě ohlašovny trvalého pobytu. Přihlásit se k trvalému pobytu v Liberci XXX - Vratislavice nad Nisou je možné pouze na Úřadu městského obvodu Liberec - Vratislavice nad Nisou. Ostatní změny trvalého pobytu se v Liberci hlásí na Magistrátu města Liberec.
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu se provádí v místě trvalého pobytu.
7. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Změnu trvalého pobytu nemusí občan provádět vždy když se přestěhuje. Záleží pouze na jeho rozhodnutí.
Podání návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu je jediný způsob, jak zrušit jiné osobě trvalý pobyt.
Agendu evidence obyvatel zajišťuje odbor správní a živnostenský, oddělení správních činností (budova nového magistrátu - nám. Dr. E. Beneše 183/22), kontaktní osoba Veronika Hiršalová, tel.: 485 243 713, v úředních hodinách magistrátu.
8. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Pro změnu trvalého pobytu je nutné předložit:
- občanský průkaz (doklad totožnosti)
- doklady o oprávněnosti úžívání nemovitosti (nájemní smlouva, výpis z katastru nemovitostí, kupní smlouva atp.)
- 50 Kč - správní poplatek za občana staršího 15 let - za osoby mladší se správní poplatek neplatí
- vyplněný a podepsaný přihlašovací lístek (v Liberci dostanete již předtištěný tiskopis pouze ke kontrole a podpisu)
Pro zrušení údaje o místu trvalého pobytu je nutné předložit návrh, který musí mimo jiné obsahovat:
- identifikace navrhovatele
- identifikace osoby, které má být trvalý pobyt zrušen
- doklady osvědčující oprávněnost podání návrhu (výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, kupní smlouva /zaevidovaná na katastru/, atp.)
- doložení neužívání nemovitosti - nejčastěji výpovědí navrženého svědka
- doložení zániku úžívacího práva - určovací žaloba soudu, vypořádání majetku po rozvodu manželů, zaniklá nebo řádně vypovězená nájemní smlouva, atp.
- 100 Kč - správní poplatek za každou osobu v návrhu
9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Pro změnu trvalého pobytu není potřeba mít dopředu vyplněný žádný formulář, při provádění změny občan dostane již vyplněný formulář pouze ke kontrole a k podpisu (platí pro Liberec).
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu je možné nálézt na našich webových stránkách, ale dá se podat v jákékoliv podobě (musí obsahovat předepsané náležitosti).
10. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za změnu trvalého pobytu se platí poplatek 50 Kč za občana starší 15 let - za osoby mladší se poplatek nehradí.
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu - 100 Kč za každou osobu uvedenou v návrhu.
11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Změna trvalého pobytu se provádí na počkání.
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu je možné až po skončení správního řízení - lhůta do 30 dnů, max. do 60 dnů.
12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Za občana mladšího 15 let žádá o změnu trvalého pobytu zákonný zástupce.
13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Po změně trvalého pobytu je nutné do 15 dnů požádat o vydání nového občanského průkazu.
Po nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu automaticky končí platnost občanského průkazu občanovi, kterému byl údaj o místu trvalého pobytu zrušen.
14. Elektronická služba, kterou lze využít
Změnu trvalého pobytu nelze provést elektronicky.
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu lze podat i elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem, nebo s využitím datových schránek.
15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, v platném znění
zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
16. Jaké jsou související předpisy
17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu lze do 15 dnů podat odvolání - může podat jak navrhovatel tak osoba, jíž se rozhodnutím údaj o místu trvalého pobytu ruší.
18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Za nepožádání o nový občanský průkaz do 15 dnů ode dne změny trvalého pobytu je možné uložit pokutu až do výše 10.000,- Kč.
19. Nejčastější dotazy
20. Další informace
21. Související životní situace a návody, jak je řešit
Za správnost návodu odpovídá útvar
oddělení správních činností - SPSC
Kontaktní osoba
Veronika Hiršalová
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
24. 4. 2019
Popis byl naposledy aktualizován
13. 1. 2021
Datum konce platnosti popisu