02.09.2020
Úmrtí
1. Identifikační kód
- SPMA/4
2. Pojmenování (název) životní situace
- Úmrtí
3. Základní informace k životní situaci
- Po obdržení oznámení o úmrtí se pozůstalí obrátí na Pohřební službu a objednají pohřeb. Pokud dojde k úmrtí doma, je vždy nutné zavolat lékaře. Lékař vystaví List o prohlídce zemřelého, který předá podle místa úmrtí na příslušnou matriku.
4. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
- Členové rodiny zemřelé osoby (manžel/ka, rodiče, děti, vnuci, pravnuci), její sourozenci a zplnomocnění zástupci.
- Fyzická osoba, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
- Fyzická osoba, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osoba, která je vypravitelem jeho pohřbu.
5. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- Úmrtní list vystaví úřad pověřený vedením matrik, v jehož obvodu osoba zemřela. Pokud dojde k úmrtí v matričním obvodu Magistrátu města Liberec, pro úmrtní list se dostavte na náš úřad osobně, pokud jste se na Pohřební službě nedohodli jinak.
6. Na které instituci životní situaci řešit
- Magistrát města Liberec
- Matriční úřad dle místa úmrtí
7. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
- Odbor správní a živnostenský, oddělení matriky - budova historické radnice - přízemí, kancelář č. 6A - Světla Pánková, tel.: 485 244 722
- v úředních hodinách magistrátu
8. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- Občanský průkaz zemřelého
- Objednávku (fakturu) pohřbu z Pohřební služby
- Doklad totožnosti obstaravatele pohřbu
- S sebou můžete dále přinést (není nutné): rodný, případně oddací list zemřelého, kartu zdravotní pojišťovny zemřelého, občanský průkaz pozůstalého manžela
9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
- Žádné formuláře nejsou předepsané.
10. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- Vystavení prvopisu úmrtního listu nepodléhá správnímu poplatku
- Duplikát úmrtního listu 100,- Kč (správní poplatek se vybírá při vydání duplikátu).
11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
- Do 30 dnů po obdržení Listu o prohlídce zemřelého od zdravotnického zařízení nebo lékaře, zpravidla je úmrtní list pozůstalým vystaven na počkání, po předložení potřebných dokladů
- Pokud nemůžete úmrtí na matrice v místě úmrtí vyřídit osobně, je třeba matričnímu úřadu zaslat kopii objenávky (faktury) pohřbu
12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
- Výměna občanského průkazu pozůstalého manžela,
- Vdovský (vdovecký), sirotčí důchod – Okresní správa sociálního zabezpečení v místě trvalého bydliště žadatele,
- Pozůstalost – notář pověřený příslušným soudem v místě trvalého bydliště zemřelého, kontaktuje příbuzné, případně obstaravatele pohřbu, písemnou pozvánkou.
14. Elektronická služba, kterou lze využít
- Tuto situaci není možné řešit elektronickou poštou.
15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
- Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
16. Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
19. Nejčastější dotazy
20. Další informace
21. Související životní situace a návody, jak je řešit
Za správnost návodu odpovídá útvar
- Odbor správní a živnostenský, oddělení matriky
Kontaktní osoba
- Ivana Jadrná
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
- 15. 8. 2017
Popis byl naposledy aktualizován
- 18. 4. 2019
Datum konce platnosti popisu
- není stanoveno