02.09.2020
Zřízení datové schránky
1. Identifikační kód
- SPCZ/4
2. Pojmenování (název) životní situace
- Zřízení datové schránky
3. Základní informace k životní situaci
- Datová schránka se zřizuje na žádost a to fyzickým osobám, fyzickým osobám podnikajícím nebo právnickým osobám, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku.. Právnickým osobám, které jsou zapsány v OR, je datová schránka zřízena automaticky.
4. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
- Fyzická osoba a FO podnikající na základě platného dokladu totožnosti,
- Právnická osoba, která není zapsána v OR na základě platného dokladu totožnosti oprávněné osoby (doporučenou přílohou je doklad o tom, že může za tuto společnost jednat).
5. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- Žadatel nejprve předloží platný doklad totožnosti, na jehož základě pracovník přepážky ověří jeho totožnost.
- Na základě předloženého dokladu vyplní žádost, kterou poté nechá žadatele podepsat. Ministerstvo vnitra odešle přístupové údaje žadateli na jeho kontaktní adresu do vlastních rukou.
6. Na které instituci životní situaci řešit
- Magistrát města Liberec
7. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
- Odbor správní a živnostenský, oddělení Czech POINT - budova Nového magistrátu, Frýdlantská 183 - přepážkové pracoviště, kontakty zde
- v úředních hodinách magistrátu
8. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- Platný doklad totožnosti (občanský průkaz nebo cestovní pas)
9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
- Není potřeba vyplňovat žádný formulář, pracovník přepážky vyplní elektronický formulář přímo na místě.
10. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- Zřízení datové schránky je zdarma.
11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
- Pokud žádost neobsahuje elektronickou přílohu (např. plnou moc, živnostenský list atd.), je datová schránka zřízena bezodkladně a přístupové údaje obdrží žadatel ihned na jeho emailovou adresu. V případě, že žádost obsahuje přílohu, řeší se ve správním řízení na Ministerstvu vnitra a lhůta pro vyřízení se řídí správním řádem.
12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
14. Elektronická služba, kterou lze využít
- Tuto situaci není možné řešit elektronickou poštou.
15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
- Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
16. Jaké jsou související předpisy
17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
19. Nejčastější dotazy
- Mohu zřídit datovou schránku pro někoho jiného?
Ano, ale jen na základě úředně ověřené plné moci.
- Musím si jako fyzická osoba datovou schránku zřídit?
Ne, povinně je zřízena pouze právnickým osobám zapsaným v obchodním rejstříku.
20. Další informace
21. Související životní situace a návody, jak je řešit
Za správnost návodu odpovídá útvar
- Odbor správní a živnostenský, oddělení Czech POINT
Kontaktní osoba
- Jana Šípková
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
- 1. 7. 2017
Popis byl naposledy aktualizován
- 7. 3. 2018
Datum konce platnosti popisu
- není stanoveno