16.07.2019

Vyšetřování BusLine přineslo důkazy o propojení politiky a byznysu v Liberci i v Libereckém kraji

Zveřejněné dokumenty z vyšetřování v dopravním podniku a na Libereckém kraji ukazují, že firma BusLine dlouhodobě a promyšleně poškozovala město Liberec i kraj. Využívala přitom širokého politického krytí.

Léta obírané město i kraj
Na jednostranně nevýhodné smlouvy mezi dopravním podnikem a firmou BusLine upozorňuji osm let. Ze srovnání cen na dopravním trhu lze odhadnout, že DPMLJ každý rok platil BusLine o 15–30 milionů korun navíc. V roce 2015 se mi podařilo v DPMLJ prosadit hloubkový audit, který nevýhodnost smluv potvrdil. Na jaře 2018 v DPMLJ zasahovala protikorupční policie a teprve pak v podniku došlo ke změnám. Současné vedení DPMLJ musí řešit důsledky špatných smluv, které ho mohou přijít na dalších až 300 milionů korun. 
Firma BusLine podobně fungovala i na Libereckém kraji, kde se jí podařilo vybudovat faktický monopol a jeho prostřednictvím si diktovat ceny. Především dosáhla toho, že byla zrušena soutěž na desetiletou zakázku na autobusovou dopravu v kraji, poté co její nabídka prohrála. Zásadně jí s tím pomohlo vedení kraje, které ve vyhodnocení zakázky dělalo nepochopitelné chyby.

Mít svoje lidi na správných místech
V tisku se objevily dokumenty z policejního vyšetřování (více viz rámeček), které ilustrují, jak se udržoval „systém BusLine“ v chodu. Základem bylo držet si na klíčových místech lidi, kteří firmě šli na ruku. Někteří už byli policií obviněni, mezi nimi ředitel DPMLJ Wejnar, předseda představenstva DPMLJ Šulc (ANO), krajský radní pro dopravu Mastník (Starostové pro Liberecký kraj) nebo dcera člena představenstva DPMLJ Dlouhého (ODS). Policie může obvinit jen ty osoby, proti kterým má přímé důkazy. Je ovšem jasné, že sami by tak rozsáhlé manipulace ve prospěch BusLine nedokázali zařídit. Stejně jako oni se chovala a hlasovala i řada dalších lidí ve vedení DPMLJ, města i kraje. Najdeme mezi nimi zástupce Starostů, ODS, ČSSD, ANO, KSČM i už zapomenutých uskupení jako třeba Unie pro sport a zdraví.

Proč to dělali?
Z různých důvodů. Někteří městští a krajští politici podle policie dostávali přímo peníze. Jiným stačily dárky ve formě VIP výletů a podobných akcí. Další skupina jsou ti, kteří na své funkce prostě nestačili a nechali se snadno manipulovat.

Zpráva o vládě města a kraje
Jeden ze zveřejněných odposlechů ukazuje, jak se Jiří Vařil (podnikatel, který za BusLine jednal) chystá hodit vinu za poškozování dopravního podniku na Změnu pro Liberec. Což je absurdní, ale fungovalo to. Proti praktikám BusLine v Liberci i na Libereckém kraji totiž vystupovala především Změna a pan Vařil pochopil, že když pomůže ostatním stranám v jejím odstranění, odvděčí se mu zase oni tím, že nad jeho podnikáním zavřou oči. Tak byla v roce 2014 především kvůli kritice postupu kraje v dopravní zakázce odvolána Zuzana Kocumová z funkce náměstkyně Libereckého kraje a rozpadla se krajská koalice Starostů a Změny. Tak byl v roce 2015 odvolán Josef Šedlbauer z vedení představenstva DPMLJ a tím fakticky skončila koalice Změny a ANO ve vedení města. 

Éra BusLine končí, jdeme dál. Snad poučenější. 

 

Detektivní četba na léto

Reportáže o tunelování DPMLJ vycházející z policejních odposlechů a dalších dokumentů přinesla zejména MF Dnes. 
Jde o sérii článků, ty základní lze najít na adrese www.idnes.cz/liberec s datem publikování 14. 6. , 15. 6. a 20. 6. 2019.

 

Nastavení cookies