Taktiky šmejdů a další rizika

Šmejdi - různorodé taktiky a snaha co nejdříve vydělat peníze na váš úkor 

Fenomén šmejdů je založen na snadném výdělku na nejbezbrannější skupině obyvatel - seniorech. K dosažení svých cílů šmejdi používají řadu účinných psychologických manévrů i ryze nelegálních praktik, často prostřednictvím drobných dárků, úsluh či lákavých slibů. Přečtěte si, jak se na vás šmejdi připravují a poučte se z toho!

 


 

Riziko na první pohled...

Pokud vás od účasti na předváděcí akci nedokáže nikdo odradit, pamatujte, že následující situace by pro vás měly být už na první pohled natolik alarmující, že se jim vyhnete: 

  • předváděcí akce se koná v restauraci, kulturním zařízení, v průběhu výletu či zájezdu  nakupte si raději v kamenném obchodu u prověřeného prodejce,
  • ceny předváděného zboží jsou přemrštěné a neodpovídají užitným vlastnostem výrobků zjistěte si předem, jaké jsou běžné ceny daných výrobků,
  • organizátoři vám za účast slibují nejrůznější výhry (za které následně zaplatíte sami), bonusy zdarma či slevy, platné výhradně na předváděcí akci nenechte se zlákat podobnými výhodami, které jsou vždycky podezřelou vějičkou,
  • organizátoři vás tlačí k podpisu smlouvy, nedávají vám čas si text řádně přečíst a porozumět mu nepodepisujte nic, čemu nerozumíte, jde výhradně o vaše peníze.

 

 

Šmejdi - přeborníci v psychologii i v nátlaku

Jak se chová a jedná takový šmejd? Pamatujte na to, že na akci přichází na rozdíl od vás dokonale přichystán, často absolvuje dlouhodobé přípravné kurzy a neštítí se ani brutálního nátlaku. V čem jsou šmejdi bohužel opravdu dobří?

Šmejdi jsou odborně i psychicky vybaveni vám nabízené zboží prodat!

Šmejdi s vámi dokáží bez zábran manipulovat!

Šmejdi se umějí zaměřit a zneužít vaše nejcitlivější místa - zdraví, osamocený život, rodinné zvyky!

Šmejdi odvedou vaši pozornost od vysoké ceny, nekvalitního zboží i od dlouhodobých závazků zanedbatelnou "akční slevou", bonusem či "atraktivní výhrou"!

Šmejdi vytvářejí soustředěný nátlak, abyste podepsali kupní cenu bez důkladného seznámení s jejím zněním!

Jak jednou zboží prodají, často již šmejdy nezajímají ani vaše pokusy odstoupit od smlouvy, ani oprávněné reklamace!


 

 

Jaké šmejdi užívají taktiky? 

Je bohužel smutnou pravdou, že šmejdi jsou před svými zákazníky i kontrolními orgány vždy o krok napřed a snaží se své taktiky a postupy inovovat a zdokonalovat. Zde jsou nejčastější z nich:

 

  • telefonické pozvání do vašeho bytu (dnes nejčastější a nejnebezpečnější taktika, kombinovaná například se slibem výhry, poradenství apod.)

 

Jedním ze způsobů, kterým se snaží pořadatelé předváděcích akcí dostat do soukromí spotřebitelů (a k jejich penězům) a současně se vyhnout nepříjemnostem spojeným s kontrolou České obchodní inspekce či dohledem městské policie, je telefonická nabídka „výhry s poradenstvím“. Postup je následující: na začátku všeho je telefonát. Přestože volající zná pouze číslo majitele telefonu a neví, komu se dovolal, volaný se záhy dozví, že jeho telefonní číslo bylo vylosováno a on „vyhrál prémii“. Aby však tuto „výhru“ mohl získat, musí uvést svoje jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další pár lidí a spolu s nimi se zúčastnit „poradenské přednášky“, kterou má uspořádat u sebe doma. Pokud spotřebitel navrhne, že "prémii zdarma" převezme v sídle firmy, je odmítnut s odůvodněním, že podmínkou získání prémie je právě poradenství, které se uskuteční u spotřebitele doma za přítomnosti dalších přizvaných účastníků. Pokud s „poradenstvím“ spotřebitel souhlasí, musí se připravit na tzv. vymývání mozku na téma „jak si udržet zdraví“, „jak výhodně nakoupit“ apod. A jaký bude výsledek? Slabší povahy podepíšou smlouvu na koupi zboží za několik desítek tisíc korun – buď v hotovosti, nebo na splátky, a za to získají jen málo atraktivní dárek, prémii či bonus. Riziko pro spotřebitele je v tomto případě obrovské, protože taková akce nemusí být České obchodní inspekci ze zákona hlášena. Spotřebitel sice má právo od smlouvy nebo smluv do 14 dnů odstoupit, ale může se stát, že zjistí, že na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý nebo se odstěhoval. Rada: odmítněte uspořádat prodejní akci doma. Hrozí riziko, že budete vystaveni nekalým obchodním praktikám.

 

  • předváděcí akce spojené s pobytem v zahraničí (platí zde často jiná legislativa než v České republice)

 

V současné době tyto aktivity nejsou časté, ale nedají se vyloučit. Hlavní nebezpečí spočívá ve zmiňované odlišnosti zákonů, kterou prodejce dobře zná, a také v jazykové barieře. Pokud se navíc prodejci pod různou záminkou podaří vylákat od účastníka zájezdu pas či občanský průkaz, pak je nutné očekávat velký problém. Rada: neúčastnit se pochybných zájezdů.

 

  • platby tzv. darovací daně z výhry

 

V poštovní schránce možná najdete leták, který vás bude zvát např. na ochutnávku uzenin. Místo ochutnávky na vás ale může čekat překvapení ve formě výhry zboží za řádově desítky tisíc korun. Vše s jedinou podmínkou – budete muset souhlasit s okamžitým (nezákonným) zaplacením darovací daně. Vše proběhne velmi rychle a vy pod nátlakem organizátorů nakonec kývnete a třeba se i necháte odvézt pro hotovost či k bankomatu. Fakturu ani žádný jiný doklad o zaplacení nedostanete a místo luxusního zboží si domů odvezete něco, co jste nepotřebovali a zaplatili za to i desítky tisíc korun. Obdobné případy nejsou vůbec ojedinělé. Rada: na organizovaných akcích nic neplaťte. Pokud platbu prodávající požaduje, jedná se o protiprávní jednání.

 

  • tzv. průzkumy spokojenosti (např. před nákupními centry) s následnou soutěží o ceny

 

Pod různými záminkami jsou spotřebitelé oslovováni na ulicích větších měst s cílem získat osobní údaje – jméno, adresu a telefonní číslo. Časté jsou například fingované průzkumy spokojenosti. Klienti jsou následně telefonicky pozváni na anonymní organizovanou akci např. do sálu pronajatého v místní restauraci. Pronájem je přitom obvykle sjednán telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu, podepsaným např. nejčastějším příjmením Novák. E-mailová adresa i telefonní číslo už nejsou více funkční, takže objednávající osobu nelze zpětně zjistit. Podle výpovědí účastníků jsou na těchto akcích uzavírány obchodní smlouvy, v nichž chybí jméno a identifikace prodávajícího, případně smlouvy nejsou vypracovány vůbec, ale naopak jsou požadovány platby. Kupujícím je totiž přislíbeno, že jim bude kupní smlouva předána dodatečně, což se však nestane. Pokud spotřebitel na anonymní předváděcí akci podlehne nátlaku prodávajícího a uzavře koupi bez písemné smlouvy, nemá možnost od takové koupě odstoupit ani zakoupené zboží reklamovat. Nezná-li spotřebitel ani identitu prodávajícího, bude v případě soudního sporu v další nevýhodě, neboť i nesporné porušení zákona nebude komu prokázat a na kom vymáhat plnění. Rada: chraňte si své osobní údaje - dají se zneužít. Mějte na paměti, že vždy musíte vědět, s kým jednáte nebo uzavíráte smlouvu.

 

 

  • tzv. spotřebitelský ombudsman

 

Velmi nebezpečná praktika z poslední doby. Zástupci některých předváděcích firem dokáží získat informace o spotřebitelích, kteří již nějakou smlouvu na předváděcí akci uzavřeli. Vydávají se za tzv. spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Na začátku je opět telefonát, kterým se snaží prodávající přimět seniora k návštěvě akce. Jedná se znovu o způsob, jak z důvěřivých seniorů vylákat další peníze, nebo je znovu zadlužit. Podmínkou „zpětného získání peněz za předražené zboží z předváděcích akcí“ je totiž koupě karty v hodnotě až 25 tisíc korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd. Nikdo však peníze zpět nedostane, protože žádný fond Evropské unie pro tyto účely neexistuje. Spotřebitelé jsou zahrnuti jen dalšími přísliby výhod, za které je požadována platba předem. Cílem tohoto jednání je přimět spotřebitele pod záminkou pomoci či slevy k uzavření dalšího nevýhodného finančního závazku. Rada: nevěřte pseudoochráncům Vašich zájmů – sledují jen svoje zájmy.

 

  • dárkové poukazy ve slevě

 

Vše začíná klasickým telefonátem předem vytipovaných seniorů – vyhráli jste! Pro podezřívavé a poučené spotřebitele, kteří nemají zájem trávit čas na přednášce o předražených „zázračných“ vysavačích a hrncích, má volající i věrohodné vysvětlení – byli jste jako věrní zákazníci místního supermarketu vylosováni, tak si přijďte převzít výhru. Zlatým hřebem předání výhry má být také slosování o 100 000 korun. Kdo by o takovou výhru nestál? Senior tedy nadiktuje adresu, na kterou mu skutečně přijde pozvánka pro dvě osoby k převzetí avizované výhry a na slosování finanční ceny. Jen opravdu zkušení lidé si v textu pozvánky všimnou drobné, ale zásadní informace stejného či podobného znění: „V našem krátkém programu se Vám představí naši sponzoři a jejich připravované novinky.“ Klasická předváděcí akce! Z ní pak klient odchází o několik tisícovek chudší, ale s nadějí, že za ně získá poukaz na desítky tisíc, za které si může nakoupit libovolné zboží. Stejně jako slosování o sto tisíc je ale i poukaz na peníze jen nekalou obchodní praktikou. Scénář předváděcí akce je totiž klasický: nabídka spotřebního zboží průměrné kvality s přemrštěnou cenou, k jehož koupi dostanou zájemci jako bonus „dárkový poukaz“ v hodnotě 50 000 Kč (případně v jiné výši). Když zájemce o koupi na místě zaplatí 5 000 Kč, slíbí mu prodávající, že mu bude částka 50 000 Kč doručena do 48 hodin. Je možné, že natěšený klient si v takové chvíli koupí poukazy i dva. Peníze za ně ale nedorazí nikdy, organizátora akce už nikdy nesežene, odstoupení od smlouvy není kam doručit a své peníze za nakoupené poukazy už nikdy neuvidíte! Rada: nenechte se zlákat na výhry, různá losování, dárkové poukazy. Prodejcům jde vždy jen o peníze.

 

 

  • nebezpečné výlety s pohoštěním

 

Chcete si udělat výlet do malebného kraje České republiky, ochutnat přitom místní speciality a nechat si nezávazně předvést nějaké spotřební zboží? Nedělejte to. I takto totiž může začínat zdánlivě nevinný trik šmejdů spojený často i s vydíráním. Vtip je v tom, že organizátoři akce odvezou klienty smluvní (autobusovou) dopravou na předem určené místo v tuzemsku, kde jim nabízejí k zakoupení nejrůznější zboží. Klient samozřejmě nemusí s nákupem souhlasit, může dokonce z místnosti (často jídelna, restaurace apod.) odejít, ale zpět domů se sám nedostane. Obvykle mu pak nezbude nic jiného, než kupní smlouvu přece jenom podepsat a připravit tak rodinný rozpočet o peníze. Rada: neúčastněte se výletů spojených s předváděcí akcí či ochutnávkou.