26.03.2016
Jan Král

Kriteriální srovnání napomůže lepší orientaci v ZŠ

Vůbec poprvé v historii připravil rezort školství obsáhlý analytický dokument, který vzájemně porovnává aktivity všech 20 takzvaných zápisových základních škol v Liberci.


„Přehled základních škol v Liberci a kritéria jejich srovnání“ má veřejnosti představit, co a jak školy, zřizované statutárním městem, dělají, a usnadnit jim orientaci v jejich nabídce. Dokument je nezbytným prvním krokem ke stanovení skutečných indikátorů kvality základních škol, na jejichž definování se chce nyní rezort spolu s dalšími experty zaměřit.

Liberecké školy nejsou a nikdy nebudou stejné, mohou však beze zbytku poskytovat kvalitní služby velmi pestré komunitě dětí, které je denně navštěvují,“ popisuje náměstek pro školství, sociální věci, cestovní ruch a kulturu Ivan Langr a dodává: „přehled tedy představuje naše školy v plné šíři, takže se každý může opřít o objektivní a měřitelné údaje a vyhodnotit si, jak si jím vyhlédnutá škola skutečně stojí v porovnání s ostatními. Je to nezbytný krok pro to, abychom mohli zahájit seriózní veřejnou diskuzi o školství a souběžně stanovit indikátory kvality, jejichž plnění chceme jako zřizovatel sledovat.“

Přehled je souborem 31 kritérií v celkem 5 oblastech (pedagogický sbor, vzdělávací proces, školní klima, zázemí školy a škola, její zřizovatel a financování), a také kompletem dat, jak každá škola daný ukazatel plní. Součástí přehledu jsou i aktuální inspekční zprávy České školní inspekce (ČŠI), která provádí na školách kontroly v pravidelném šestiletém cyklu. Inspekční zprávy jsou sice běžně veřejné, ale ne každý rodič je cíleně vyhledává. Shromážděná data bude rezort každý rok aktualizovat.

Pokusili jsme se zapracovat co nejvíce kritérií, aby se v nich našel opravdu každý čtenář. Zájemci tak v přehledu najdou nejen kvalifikovanost sboru, jeho věk i genderové složení, nasazení a způsob výuky cizích jazyků či využívání inovací a alternativních trendů, což patrně zajímá většinu lidí, ale také testování klimatu sborovny i tříd, angažmá odborných profesí v pedagogice a psychologii, způsoby komunikace školy s rodiči či průměrné náklady na kroužky a další aktivity. Snažili jsme se zároveň každého kritérium popsat a vysvětlit, proč je z našeho pohledu důležité,“ uvedl Langr.

Analytický přehled je prvním krokem ke stanovení indikátorů kvality, na jejichž vyhodnocování by se měly podílet jak školy samotné, tak jejich školské rady, rodiče či žáci. „Chceme jimi říci, co po školách vlastně chceme a co od nich očekáváme. Musíme si zvyknout, že škola je veřejný prostor a že komunikace v něm nemůže být jednocestná, tedy pouze ve směru od škol k ostatním aktérům. Je to v zájmu kvality vzdělávání i zdravého klimatu ve školách,“ dodal Langr.

 

Nastavení cookies