Šmejdů v Liberci ubylo, mají nové praktiky
Nekalé obchodní praktiky ale na druhou stranu stále dominují zhruba polovině kontrolovaných akcí.
„Nadále platí, že nulová tolerance vůči šmejdům je pro nás dlouhodobým cílem, k němuž se propracujeme jen neustávající prevencí a represí, jimiž organizátorům podvodných akcí vezmeme chuť v Liberci působit. Na řadě konkrétních případů bylo loni vidět, že pořadatelé nechtěli riskovat problémy a raději akci sami zrušili, když viděli, že se o ně například strážníci městské policie aktivně zajímají. V tuto chvíli je to o tom, kdo déle vydrží, kdo nastaví lepší taktiku. Jednoznačně říkám, že v našem úsilí na ochranu seniorů nepolevíme,“ uvedl náměstek primátora pro školství, sociální věci, cestovní ruch a kulturu Ivan Langr.
Město začalo s ČOI a poskytovateli služeb seniorům spolupracovat loni v únoru, od poloviny roku se pak přidali i liberečtí strážníci městské policie. „V loňském roce nám v rámci Libereckého kraje konání předváděcích akcí nahlásilo 15 subjektů, což je o 8 méně než za stejné období roku 2014. Přímo jsme se v Libereckém kraji zúčastnili 27 předváděcích prodejních akcí, v jejichž průběhu jsme zjistili v 19 případech nedostatky a následně zahájili správní řízení. Za nejzávažnější zjištění považujeme zejména používání zakázaných nekalých obchodních praktik přibližně v polovině případů, neúplné informace pro spotřebitele v pozvání, porušení informační povinnosti o cenách, chybné informace o spotřebitelských právech, tj. o možnosti odstoupit od smlouvy, vrátit zboží nebo jeho vady reklamovat,“ vylíčila ředitelka ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj Renata Linhartová. ČOI má nově v pravomoci pro získání důkazů celé jednání šmejdů nahrávat, aniž by to dopředu věděli. Šmejdi už zároveň nesmějí vyžadovat žádné peníze za prodané zboží nejen při pořádání akce, ale ani do 7 dnů od uzavření kupní smlouvy. „Končí tak období, kdy prodejci odváželi seniory k bankomatům nebo k přepážkám bank za účelem vybrání často životních úspor, které jim senioři následně předali za nákup předražených hrnců, vysavačů a dalších výrobků,“ doplnila Renata Linhartová.
Jako velmi úspěšná taktika se přitom ukazuje aktivní přístup strážníků městské policie, kteří buď hlídkují v místě konání akce, nebo poskytují součinnost ČOI v jejím průběhu. Podle záznamů MP se od 10. září do konce roku uskutečnilo v Liberci 11 prodejních předváděcích akcí. „Hned čtyři z nich ale byly ještě na místě zrušeny, čtyři pak proběhly bez závad. V jednom dalším případě při akci proběhly spory mezi organizátory a reportérkou Českého rozhlasu, která nebyla na akci vpuštěna, prodejci se k seniorům i redaktorce chovali arogantně, ale nedovolili si žádné protiprávní jednání. Ve dvou dalších případech firma prodávala předražené zboží – první z těchto akcí navštívilo 14 pozvaných lidí, ale nikdo z nich výrobky kvůli vysoké ceně nezakoupil, na druhou přišlo 47 pozvaných, uskutečnily se tu podivné praktiky při losování a následnému tlaku na převzetí první ceny s doplatkem 40.000 korun,“ referovala mluvčí MP Daniela Bušková.
ČOI i MP mají ale negativní zkušenosti i ze začátku letošního roku, kdy některé obce Libereckého kraje navštívila nová firma z Prahy. Se svými nekalými praktikami přitom předtím například uspěla v Českých Budějovicích. V Liberci tato firma zkusila štěstí dvakrát, po velkém zájmu ČOI a strážníků ale od dalšího pořádání předváděcích akcí upustila. „Přestože prodejci měli připravenu manipulativní strategii, v Liberci prakticky neměli šanci na úspěch. Při první akci mezi seniory působil okrskář městské policie a před vstupem je nabádal k obezřetnosti, údajně nikdo ze seniorů smlouvu nepodepsal, druhou akci již zrušili sami organizátoři a příchozím trhali pozvánky – patrně se tak zbavovali důkazů. Upozornění na tuto firmu putovalo po linii městských policií i do Jablonce, do Turnova a do Jilemnice,“ popsala tisková mluvčí liberecké MP Daniela Bušková. ČOI s touto firmou zahájí správní řízení.
Město Liberec se svými partnery plánuje letos šmejdům ještě více znepříjemnit život. „Obrátil jsem se na kolegy v Jablonci a Turnově, protože myslím, že stojí za to naše aktivity koordinovat, sdílet informace o podvodných firmách, protože pak tuto ostudnou část trhu zasáhneme mnohem citelněji. Rádi bychom také začali více komunikovat možnosti prevence po internetu a třeba i zveřejňovali jména firem, které již byly trestány pokutou. Hlavním cílem je samozřejmě nadále apelovat na seniory, aby na podobné akce vůbec nechodili. Ubyde-li potenciálních kupců předraženého zboží, ubyde i šmejdů,“ dodal Ivan Langr.
Pozor na nové taktiky šmejdů!
- cílený sběr osobních dat
- lákání seniorů po telefonu či SMS
- zasílání osobních pozvánek
- pronikání přímo do bytů seniorů
- sliby výher, slev a výhod při otevření nového obchodu
Zdroj: ČOI