13.10.2016

Technické muzeum Liberec rozšíří své sbírky

Již 19. října dorazí do sbírek Technického muzea Liberec nový exponát. „Bude to pro nás zcela mimořádná událost,“ říká Jiří Němeček, předseda spolku Technické muzeum Liberec.

„A to nejen proto, že půjde o náš absolutně nejtěžší exponát, ale hlavně proto, že zatímco většinu exponátů máme zapůjčených, tento bude opravdu jen a jen náš“. Akumulační parní lokomotiva typu FLC je darem německého Muzea energetiky v nedalekém Hirschfelde, které letos končí svou činnost. „Pro spolupracovníky muzea v Hirschfelde bylo důležité, aby se tento exponát dostal do jiného muzea a byl tak nadále přístupný veřejnosti,“ dodává Němeček.

Transport třicetitunového kolosu si vyžádá mimořádný způsob přepravy. „Určitě to není největší věc, kterou povezeme,“ říká pan Knap, majitel liberecké firmy KNAP INDUSTRIETECHNIK. „Parní lokomotivy ale opravdu nevozíme každý den, a tak i pro nás to bude malý svátek. Žádná dopravní omezení nebudou potřeba, vzdálenost také není nijak velká a z lokomotivy už jsme demontovali například nárazníky, aby se bezpečně vešla na podvalník,“ upřesňuje Jiří Voháňka, který je projektovým manažerem uvedené firmy při tomto transportu.

Kde bude lokomotiva v areálu bývalého výstaviště LVT umístěna? „Do jara zatím na provizorním místě za plotem vedle bývalé liberecké restaurace Casino. Na jaře počítáme s úpravami celého nádvoří a pak lokomotivu přemístíme na definitivní místo, aby se na ni mohli návštěvníci muzea i kolemjdoucí podívat,“ dodává náměstek primátora pro technickou správu majetku města Tomáš Kysela.

Akumulační lokomotiva je stroj bez vlastního topeniště a používala se ve výbušných provozech a provozech, kde byl zdroj páry. Lokomotiva se „natankovala“ parou a jezdila krátké vzdálenosti zpravidla pouze v areálech podniků. Tato lokomotiva FLC typ „Meiningen“ sice vypadá starodávně, ale vyráběla se až do 80. let minulého století.

 

 

Nastavení cookies