19.07.2016
Jan Král

Technické muzeum Liberec se opět rozrůstá

Technické muzeum Liberec se od pátku 15. 7. může pochlubit dvěma novými exponáty - vlečnými tramvajovými vozy.

Jsou to ovšem exponáty mimořádně veliké a dovnitř muzea se nevejdou, ozdobily tak volnou plochu v areálu bývalého výstaviště a do jisté míry předznamenají další vývoj těchto ploch.

Technické muzeum Liberec společně s městem Liberec usilují o realizaci projektu Liberecký Veřejný Technopark. Ten by měl vzniknout rekonstrukcí areálu LVT, který je v majetku města. Projekt stojí na myšlence rozšířit stávající Technické muzeum a propojit ho s klubem historických tramvají Boveraclub a velkým dílenským komplexem s akademií zaměřenou již na malé děti. Využití by našel i venkovní prostor mezi pavilony, který by sloužil k zábavě a volnočasovým aktivitám.

„S dílenskou akademií počítáme v pavilonu I, který chceme také rekonstruovat. Budou tady fungovat školní dílny, protože na základních školách chybí dílenská výuka. Akademie by sloužila také úřadu práce pro rekvalifikační kurzy i široké veřejnosti,“ řekl náměstek primátora pro technickou správu majetku Tomáš Kysela.

„Nejoptimističtější výhled, kdy by se zde mohlo začít pracovat, je druhá polovina příštího roku. Zatím jednáme o financování a sháníme zdroje,“ upřesnil náměstek.

Není náhodou, že oba nové exponáty jsou tramvaje, tedy přesněji řečeno vlečné tramvajové vozy. Vlečný vůz číslo 643 (tzv. malý vamberák nebo vajíčko), vyřazený v Praze roku 1959, zachráněný paní Chaloupkovou, od které vůz letos získalo Technické muzeum Liberec. Vůz není v dobrém stavu a bude potřebovat renovaci. Postarají se o ní mladí lidé, kteří do Technického muzea pravidelně docházejí ve svém volném čase. „Kdyby měl kdokoliv zájem jim v tom pomáhat, dveře Technického muzea Liberec jsou šikovným a nadšeným lidem stále otevřené,doplňuje Jiří Němeček.

Dalším exponátem je vlečný vůz typu B4D, který ti dříve narození pamatují z návštěv NDR. Motorové tramvajové vozy T2D a vlečné B2D vycházejí konstrukčně z tramvají T57/B57, které byly v letech 1957 až 1962 vyráběny ve východoněmeckém městě Gotha. „Málo se však ví, že z rozhodnutí tehdejší RVHP byla výroba těchto tramvají z NDR předána v roce 1967 do ČSSR. V pražské továrně Tatra Smíchov bylo vyrobeno celkem 117 motorových a 116 vlečných vozů, všechny v jednosměrném provedení pro rozchod kolejí 1000 mm,“ říká předseda Boveraclubu Liberec Tomáš Krebs. Dvounápravové vozy T2D z ČKD byly dodány těchto měst: Brandeburg, Cottbus, Erfurt, Gera, Görlitz, Gotha, Halle, Jena, Plauen a Zwickau. V roce 2010 zakoupil Boveraclub motorový vůz T2D, který čeká v depozitáři na renovaci. Vystavený vlečný vůz B2D spolek získal v roce 2016 z města Jena, kde dosloužil v soupravě určené k výuce řidičů. Tento exponát předznamenává vznik muzea tramvají, které se začne budovat právě v tomto areálu.

„Naším snem je vybudovat muzeum v parku,“ říká předseda spolku Technické muzeum Liberec z.s. Jiří Němeček. „Chceme zde výhledově méně betonu, více zeleně a zároveň několik nejrůznějších technických exponátů, které by z této zatím nepříliš využívané plochy učinily příjemné místo pro odpočinek,“ dodává Němeček.

Technické muzeum Liberec vzniklo v pavilonu G bývalého libereckého výstaviště LVT ze soukromé iniciativy na podzim roku 2014 a jako jediné soukromé muzeum má otevřeno od úterý do neděle vždy od 10 až do 17 hodin.

Nastavení cookies