04.09.2017
Jan Král

Waldorfská třída přivítala první žáky

Liberec otevřel v novém školním roce vůbec poprvé v historii 1. třídu základní školy s waldorfskou pedagogikou. Třída spadá pod ZŠ Kaplického a do lavic zasedli prvňáčci ve školní budově v Gollově ulici.

Tento alternativní způsob vzdělávání doplňuje už existující třídy s montessori pedagogikou, které jsou umístěny v ZŠ 5. května.

„Oba typy škol patří mezi takzvané alternativy, které sázejí zejména na individuálnější přístup k dětem, snaží se více respektovat přirozenost dítěte jak v metodách a formách učení, tak v uspořádání tříd, pomůckách i v takových věcech, jako je třeba absence zvonění či hodnocení známkami. Autorita učitele tu není vnucená, jak o tomu často bývá v běžných školách, ale přirozená, učitel je spíš partnerem a průvodcem vzdělávání,“ vysvětlil náměstek primátora pro školství, sociální věci a kulturu Ivan Langr, který přišel nové žáčky do jejich třídy v první školní den přivítat.

Po úvodním seznámení a slavnostním přestřižením pásky se děti aktivně zapojily hned první hodinu, když si společně zazpívaly s pěveckým sborem pod vedením Jany Konvalinkové.

Výuka ve waldorfské škole je hodně založena na umění a pohybových aktivitách, rovněž na praktické práci s různými materiály (hlína, dřevo, textil aj.). Vyučování je více prožitkové, což podle waldorfské pedagogiky přispívá k účinnějšímu ukládání učiva do paměti. Žádný předmět není nadřazen jinému, takže každý žák má prostor pro vlastní seberealizaci.

„Mám velkou radost, že se nám podařilo v Liberci najít řešení, kde waldorfskou třídu umístit, nebylo to v současných podmínkách vůbec snadné. Od počátku bylo pro nás důležité nabídnout rodičům další alternativu,“ doplnil Ivan Langr.

Waldorfská škola je celosvětově rozšířenou pedagogickou alternativou k tradičním školám. V současnosti se v České republice v těchto školách vzdělává na tři tisíce žáků. Po základní škole mohou pokračovat na waldorfském lyceu nebo přejít na standardní střední školy či učební obory dle zájmu.

 

Nastavení cookies