18.12.2017
Vojtěch Jíra

Sdílení kol v Liberci? Proč ne.

V řadě evropských měst běžně funguje systém sdílených kol, tzv. bikesharing. Pokud se mezi moderní města chceme řadit, pak bychom si tento systém měli aspoň vyzkoušet, co říkáte?

   

V řadě evropských měst běžně funguje systém sdílených kol, tzv. bikesharing. Pokud se mezi moderní města chceme řadit, pak bychom si tento systém měli aspoň vyzkoušet, co říkáte? Tam, kde již bikesharing funguje (v ČR např. Praha, Brno, Teplice, Kladno), tam sklízí nadšení. V Liberci bychom si mohli sdílení (růžových) kol vyzkoušet už na jaře 2018.


Systém sdílení kol, je veřejnou půjčovnou, kolo si na jednom místě půjčíte a jinde vrátíte. Slouží jako doplňkové řešení pro dopravní obslužnost v centrech měst. Sdílení kol přispívá k atraktivitě města a vyniká mnoha pozitivními faktory: nulovým znečištěním hlukem a zplodinami, úsporou času, zlepšení fyzické kondice uživatelů jízdních kol a v neposlední řadě i rozvojem obchodu v místě provozování.


Inspirací pro Liberec jsou i partnerská města, např. německé Lipsko či španělská Zaragoza, kde bikesharing zaváděli před více než 15 lety a kam se zástupci města vypravili na zkušenou v rámci projektu DEMO_EC na podporu udržitelné mobility.  Liberec by se mohl připojit k Praze, Brně, Olomouci, Českým Budějovicím, Teplicím a Kladnu, kde už několik let jezdí růžová kola společnosti Rekola, jedné z nemnoha firem, které v městech sdílení kol zajišťují. „Lidé jsou nadšení. Dříve třeba vůbec nejezdili nebo si museli brát své kolo. Teď zjišťují, že se jedná o nejrychlejší pohyb po městě,“ shrnuje dosavadní zkušenosti Vít Ježek ze společnosti Rekola.


Jak se sdílení kol v kopcovitém Liberci uchytí? Vyzkoušet si, doufejme, budete moct sami na jaře 2018. Ve zkušebním provozu by mělo jezdit zhruba 60 jízdních kol, speciálně vyvinutých pro místní terén, aby na něm třeba Pražskou vyjel i netrénovaný jedinec. To, že „kopcovitost“ není problém, ukazuje Innsbruck s 13,4% podílu na dělbě přepravní práce (srovnej s 1% sociodopravní průzkum Liberec 2017). Liberec neustává ani v přípravě výstavby dalších cyklostezek a realizaci dalších opatření ke zvýšení bezpečnosti cyklistů.

Autor: Lenka Svobodová, projektový manažer projektu DEMO-EC