18.01.2013
Jan Král

Dopravní podnik se pravidelně zajímá o pohled cestujících na poskytované služby MHD

Kvalita poskytovaných služeb v městské dopravě v Liberci a Jablonci nad Nisou je prověřována již více než deset let.

První taková měření proběhla v roce 2000 v Jablonci nad Nisou, o dva roky později se k průzkumům spokojenosti přidal i liberecký dopravní podnik. Společně pak byly prováděny přibližně po dvou letech.

Kromě průzkumů zajištěných externí společností si od dubna 2010 Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. provádí v obou městech tento průzkum sám. Každý měsíc pracovníci osloví s dotazníkem 100 cestujících v Liberci a 50 respondentů v Jablonci nad Nisou.

V rámci zavedených standardů kvality se vedení DPMLJ zajímá především o to, jak hodnotí respondenti poskytované informace o tarifu a změnách v dopravě. Další otázky míří na přesnost a spolehlivost spojů, čistotu a vybavení vozidel, zastávek a chování personálu. Ročně se tedy zpracovává vyjádření 1200 cestujících v Liberci a 600 v Jablonci nad Nisou.

„Některé parametry korespondují se situací v dopravě či ročním obdobím. Pokud jsou v provozu městské dopravy nějaké výluky či objížďky, v průzkumech se to objeví kritickým pohledem zejména na přesnost a spolehlivost dopravy. Cestující však na druhou stranu poměrně kladně hodnotí poskytované informace o těchto změnách,“ řekl k výsledkům průzkumů ředitel společnosti Luboš Wejnar.

„Jako problematické cestující vnímají stav a vybavení zastávek. Ty však většinou nejsou ve vlastnictví dopravce, ale cestující je s námi spojují. Nevyhovující stav, na který poukázaly výsledky průzkumu, byl například impulsem k jednání se Statutárním městem Jablonec nad Nisou, jehož výsledkem je pravidelnější péče o zastávky a hlavně systematická a důkladná údržba čekáren, kterou v plném rozsahu na základě objednávky zajišťujeme,“doplnil.

A chování zaměstnanců dopravce, jak ho cestující vnímají? „Poměrně vysoké hodnocení dostávají pracovníci předprodeje a informačního centra v obou městech. Chování našich řidičů nevykazuje významné výkyvy, případné připomínky řešíme spíš jednotlivě a to na základě konkrétních podnětů. Tyto záležitosti řešíme velmi důsledně. Poslední měsíce roku 2012 naopak vykazovaly zvýšený počet poděkování našim řidičům,“ konstatoval Oskar Zappe, dopravní ředitel, který s výsledky průzkumů pracuje.

Zajímavé je také porovnání Liberce s Jabloncem nad Nisou právě z pohledu cestujících. „Městská doprava je v Jablonci vnímána cestujícími v jednotlivých parametrech zpravidla o něco lépe, ale rozdíl je minimální. Podle mne má na to vliv velikost města a frekvence dopravy. Určitě třeba nástup předními dveřmi do vozidel po celý den má v Jablonci příznivý vliv na vnímání bezpečnosti v dopravě. Toto opatření je však vzhledem k zatížení některých linek zejména v dopravních špičkách v Liberci nereálné,“ zhodnotil výsledky ředitel Wejnar.

DPMLJ, a.s.

 

Nastavení cookies