21.05.2015
Jan Král

Draft dalšího rozvoje vzdělávání v Liberci

Město Liberec má schválen Draft dalšího rozvoje předškolního a základního vzdělávání na území města do roku 2020.

Dokument je jednak komplexní analýzou současného stavu mateřských a základních škol (demografie, rozšiřování kapacit, stav budov i movitého majetku aj.), vymezuje nejpalčivější problémy libereckého školství a také předkládá náměty, jak tyto problémy řešit. A to především prostřednictvím prostředků z EU.

„Dokument takového typu jsem v rezortu školství postrádal, proto jsme se rozhodli jej sami vypracovat. Zjednodušeně se dá říci, že analytickou částí Draft shrnuje vše, co čtenáři potřebují vědět o libereckém školství. Návrhová část je pak souborem námětů, kam chceme ve střednědobém výhledu směřovat. Návrhová část je přitom nadále otevřeným dokumentem, projde ještě diskuzí na školském výboru, vyjádřit se může i veřejnost. Draft jako celek bude sloužit jako podklad pro projektové řízení v rámci Integrovaného regionálního operačního programu,“ vysvětlil náměstek primátora pro školství, kulturu, sociální věci a cestovní ruch Ivan Langr. Draft zpracoval tým odborů školství a správy majetku, oponovalo jej šest členů školského výboru a také sedmičlenné kolegium ředitelů ZŠ, které jako svůj poradní orgán ustanovil náměstek Langr.

Mezi největší problémy školství Draft řadí: nedostatečnou kvalitu infrastruktury pro vzdělávání dětí předškolního věku, nedostatečnou kapacitu základních škol na území města, nedostatečnou kvalitu školské infrastruktury pro povinné i celoživotní vzdělávání, nedostatečnou podporu výuky přírodovědných a technických předmětů (budování tzv. přenositelných gramotností nutných pro celoživotní vzdělávání, větší motivace žáků ke studiu přírodovědných a technických oborů) a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a rizika jejich exkluze v předškolním i základním vzdělávání.

Jako hlavní cíle do roku 2020 pak zpracovatelé vytyčili: 1. kontinuální navyšování kapacit ZŠ (stavební úpravy budov i vnitřní dispozice, dostavby, aktualizace demografických dat i možností školských budov, novely spádové vyhlášky aj.), 2. zlepšování kvality školské infrastruktury ve vztahu ke klíčovým oborům a kompetencím žáků (zajištění vhodných prostor a modernizace odborných učeben Ch, F, Př, ICT, jazykové učebny, dílny na technické činnosti, pozemky pro pěstitelské práce, jejich vybavení, vysokorychlostní internet a konektivita, aktivní spolupráce se středními školami technického zaměření a jejich infrastrukturou aj.), 3. zlepšování podmínek pro inkluzivní vzdělávání, předcházení sociálnímu vyloučení, boj se záškoláctvím (bezbariérovost, školní poradenská pracoviště, zájmové aktivity a programy pro děti se sociálním handicapem aj.), 4. spolupráce při rozvoji vzdělávání pedagogických pracovníků a zvyšování jejich schopností a dovedností (vzdělávací programy, strategické řízení, praxe studentů aj.), 5. zlepšování kvality infrastruktury sítě zařízení předškolního vzdělávání (stavební úpravy budov, prostranství i hřišť, vybavení herními prvky, vysokorychlostní internet a konektivita aj.).

 

Nastavení cookies