04.04.2012

Ředitel Šaldova divadla režíroval Jenůfu na Slovensku s hvězdným obsazením

Nejuznávanější opera Leoše Janáčka - Jenůfa, v Čechách známá spíše pod názvem Její pastorkyňa, se po téměř čtvrt století vrátila na jeviště Slovenského národního divadla v Bratislavě.

A co má tato celosvětově proslavená a nejhranější opera 20. století společného s Libercem? Nabídku na režírování dostal a přijal ředitel libereckého Divadla F. X. Šaldy (DFXŠ) Martin Otava. Režírovat si na Slovensko „odskočil“ během své dovolené. Shodou okolností ve stejný den uvedlo také liberecké Šaldovo divadlo premiéru Její pastorkyně. Se souborem činohry ji zde nastudoval její šéf, režisér Michal Lang.

Premiéry na obou scénách se uskutečnily 23. března. Slovenské národní divadlo v Bratislavě uvedlo Jenůfu v exkluzivním obsazení. Jmenujme alespoň Evu Urbanovou, Mira Dvorského, Adrienu Kohútkovou nebo fenomenálního tenora Petera Bergera, kterého díky spolupráci Otavy na bratislavské Jenůfe uvidí liberečtí diváci v příští premiéře opery Traviata na scéně DFXŠ v roli Alfreda.

Jenůfu si nenechal ujít liberecký náměstek primátorky pro školství, kulturu a sociální oblast Kamil Jan Svoboda. „Premiéra měla obrovský úspěch, lidé aplaudovali ve stoje a opakované bravo nebralo konce“ říká náměstek, který pochválil vynikající přístup libereckého režiséra a ředitele v jedné osobě. „I tímto představením zvedá Martin Otava prestiž libereckého divadla a pomáhá podporovat jeho věhlas, což velice oceňuji,“ dodává Kamil Jan Svoboda.

Martin Otava tak navázal na úspěch opery Edgar od italského operního génia Giacoma Pucciniho, kterou režíroval jako českou premiéru v únoru 2010 v DFXŠ. Edgar byl oceněn mnoha cenami, získal mezinárodní ohlas, a proto zavítá v červnu na mezinárodní festivaly do slovenského Zvolenu a maďarského města Miskolcz. 

Zajímavostí je, že Jenůfa byla pro Martina Otavu v pořadí jeho jubilejní stou režií. Jenůfu přitom Otava režíroval nyní vůbec poprvé. „Vždy jsem se jí snažil vyhýbat pro svůj obdiv k ní. A také jsem se cítil ovlivněný tradicí z jiných inscenací. Cítil jsem, že zatím nejsem schopný jít nezatížený svou vlastní cestou a vytvořit originální výpověď. Proto jsem třeba v Tokiu nastudoval šest jiných oper Janáčka, a Jenůfu - poslední z jeho oper - jsem přislíbil v Tokiu až jako poslední na sezonu 2014/5. Nyní probíhají jednání mezi Slovenským národním divadlem a Národní operou v Tokiu, že by se bratislavská Jenůfa do Tokia přenesla,“ říká Martin Otava.

Opera Její pastorkyňa (1904) je prvním úspěchem Leoše Janáčka, pro kterou si napsal sám i libreto na motivy románu Gabriely Preissové. Na vlastní opeře pracoval několik let a práci dokončil až 18. ledna 1903. Národní divadlo v Praze operu odmítlo. Opera byla proto nastudována v Brně a premiéra se uskutečnila 21. ledna 1904 v Divadle na Veveří. Opera sklidila obrovský úspěch. „Jenůfu považuji za nesmírně krásnou operu. Je o dozrávání člověka, který projde ohněm jako Fenix, aby se zrodil znovu. Je pro mne o nabytí svobody člověka a prvním uplatnění svobodné vůle, i metaforicky, je to příběh jednoho roku - od jara do jara - k znovuzrození,“ uzavírá Otava.

Adriana Kohutkova (Jenufa), Eva Urbanova (Kostelnicka)

Text: Jan Král, foto: SND/ Jozef Barinka

Nastavení cookies