18.05.2013
Pavel Chmelík

Rozvojové plochy Liberce jsou v Ostašově

Besedy k návrhu územního plánu jsou v plném proudu a obyvatelé Liberce mají o projednávání zájem. Svědčila o tom zaplněná tělocvična základní školy v Ostašově, kam se tým odboru hlavního architekta přesunul ve čtvrtek 16. května odpoledne.

Ostašov, Karlinky a Horní Suchá jsou pro Liberec velmi důležitou oblastí. Je to totiž téměř jediné místo na mapě města, kde ještě lze naplánovat nějaký rozvoj a doplnění poddimenzovaných průmyslových zón. Ačkoliv se zdá, že Liberec má ploch pro výrobu a průmysl dostatek, ve srovnání s podobně velkými městy tomu tak není.

Právě zařazení výrobních ploch do návrhu územního plánu občany zajímalo nejvíce. Jejich nesouhlasná stanoviska vyslechl jak pořizovatel územního plánu (město), tak projektant ale i celé vedení města v čele s primátorkou Martinou Rosenbergovou, které do Ostašova na veřejnou besedu dorazilo.

Tato část města byla jednou z těch, kde návrh územního plánu ve velké míře změnil proti konceptu projednávaného v roce 2011. Často byly akceptovány připomínky a námitky občanů, kteří s některými řešeními uvedenými v konceptu nesouhlasili.  

Ostašov a okolí má jako jedna z mála částí Liberce kapacity na další rozvoj a jako na každé z probíhajících besed občané řešili své pozemky, kterých se budoucí rozvoj může dotýkat.

„Bohužel změna územního plánu se dotýká tisíců pozemků a každý jednotlivý případ představuje potencionální problém. To je také jeden z důvodů jeho dlouhodobého projednávání a veřejných besed. Úprava územního plánu se vždy někoho dotkne. Po představení konceptu jsme řešili 44 připomínek z nichž 20 bylo zohledněno dle požadavků obyvatel. Pokud někdo tvrdí, že nemáme zájem projednávat s občany důležité kroky, tak to prostě není pravda,“ vysvětlil určený zastupitel pro územní  plán Jiří Rutkovský.

Reagoval tak na slova diskutujících občanů, kteří kritizovali změny v územním plánu dotýkající se jejich konkrétních pozemků. Lidé hovořili o rozšíření průmyslové zóny a nové silnici, která se má stát sběrnou komunikací ze všech částí území. „Další průmyslovou zónu tady nechceme, nechceme novou kapacitní komunikaci, po které si budou kamiony zkracovat cestu do stávajících průmyslových zón,“ to byla nejčastější výtka občanů na ostašovské besedě.

Při tvorbě nového územního plánu jsme si uvědomovali náročný úkol, a to, že Liberec naléhavě potřebuje rozvojové plochy, které ale není kam umístit. Do budoucna je nutné zajistit možnosti pro rozvoj výroby a tedy zaměstnanosti i pro obyvatele pracující v dělnických profesích,“ uvedl architekt Jiří Plašil.

Architekt spolu s projektantem občanů vysvětlovali změny v návrhu územního plánu včetně kritizovaných úseků a ploch. „Například místo původní nové silniční sítě, která byla navržena, zbyla jen jedna obslužná komunikace. Pokud někdy dojde k její realizaci přinese to sebou nové inženýrské sítě. A pokud se výstavba této silnice dotkne nějakého pozemku, tak v daleko menší míře, než je v současně platném územním plánu. Propojení průmyslových zón nemá smyl a pro kamiony to nebude ani výhodné,“ vysvětlil Jiří Plašil.

„Je mi moc líto, že si v některých případech nemohou lidé plánovat budoucnost, jak by chtěli. Město udělá vše proto, aby obyvatelé byli spokojeni a moc nás mrzí, že nový územní plán zasáhne právě je. Věřte, že se snažíme, ale vyhovět všem nejde. Nemůžeme omezit celé město v rozvoji,“ vysvětlila primátorka Martina Rosenbergová.

„Územní plán se tvoří na dvacet let dopředu a nové komunikace jsou potřeba pro rozvoj města. Nikde jinde, než západním směrem se Liberec rozvíjet nemůže. Pokud bychom budoucí komunikace odmítli, zastavíme tento rozvoj,“ dodal náměstek primátorky Jiří Šolc.

Besedy k územnímu plánu pokračují do 6. června. Nejbližší se uskuteční v úterý 21. května od 17.00 v ZŠ Heřmánková. Občané mohou diskutovat o území  Machnína, Bedřichovky a Karlova pod Ještědem. Více na www.UzemniPlanLiberec.cz.

Text a foto: Pavel Chmelík

Nastavení cookies