15.05.2012

V Liberci začne jezdit nová nízkopodlažní tramvaj

Moderní tramvaj typu EVO2 posílí již od září letošního roku libereckou městskou hromadnou dopravu. Nová tramvaj je bezbariérová a prostornější, vejde se do ní až 230 lidí. Je také upravená tak, aby zvládla kopcovitý terén v Liberci a zdejší klimatické podmínky. Poradí si i se sněhovou závějí.

Jelikož se jedná o prototyp, musí nejprve projít řadou zkoušek, než sveze první cestující. Poté se uvede do zkušebního provozu s umělou zátěží, v tomto případě se jedná o 16 tun za použití pytlovaného sklářského písku. „Zátěž musí být přesně rozmístěna a koresponduje s rozložením cestujících v přeplněném vozidle,“ doplnil provozně technický ředitel DPMLJ, a.s. Ludvík Lavička, který se podílel na 1,5 roční přípravě projektu nové liberecké tramvaje. Před zařazením do trvalého provozu bude následovat zkušební provoz s cestujícími, kde jako zásadní je 90 denní zkouška spolehlivosti vozidla za běžného provozu.

Podle náměstka liberecké primátorky Lukáše Martina je pořízení nové tramvaje investicí do modernizace. Má přivést lidi do veřejné dopravy a tím zvýšit tržby dopravního podniku.

Zajímavostí je, že v období 19. až 21. června opustí tramvaj vozovnu v Liberci a dopravní podnik ji představí na 13. ročníku Mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb CZECH RAILDAYS v Ostravě, kde se předpokládá, že by mohla oslovit tuzemské a zahraniční zájemce. Pokud by tomu tak bylo, mohla by být vyráběna právě v Liberci. Liberecká veřejnost si může tramvaj prohlédnout o prázdninách, kdy plánuje vedení společnosti dopravního podniku vystavit nový vůz přímo na terminálu MHD.

Tramvaj EVO2 přišla dopravní podnik na 38 milionů korun bez DPH. Výrobcem je společnost  Pragoimex, a.s. Další nové tramvajové vozy se již budou kompletovat v libereckých dílnách z dodaných komponentů vlastními zaměstnanci, což jejich cenu sníží. 

Modernizace provozovaných vozidel bude jako doposud nadále pokračovat dosazením nové elektrické výzbroje a úpravou pro možnost přepravy imobilních občanů. „Strategie obnovy kolejových vozidel  v DPMLJ počítá v budoucnu s oběma variantami, jak s nákupem nových vozů, tak s modernizací stávajících“, poznamenal za vedení společnosti Roman Šotola, předseda představenstva dopravního podniku. „Všechny tyto kroky sledují jediný cíl, a to zvýšení standardů kvality cestování v MHD pro naše zákazníky," zdůraznil ředitel společnosti Luboš Wejnar.

Současný vozový park tramvají čítá celkem 66 vozů. Jako jediný dopravce v České republice liberecko-jablonecký dopravní podnik používá dva rozchody kolejí – 1000 mm a 1435 mm. Tramvajová vozidla v jeho majetku jsou vyrobena v letech 1963 až 2008 a stále je na místní koleje vypravován typ tramvaje T2, který se honosí datem narození 1959.

Nastavení cookies