24.05.2019
Jan Král

Umělá inteligence nahradí lidskou práci. Jak se na to připravit?

Chytré technologie budou stále více nahrazovat lidskou práci. Pojmy jako digitalizace, robotika a umělá inteligence se stanou běžnou součástí výrobních procesů.

Odborníci tento pokrok nazývají čtvrtou průmyslovou revolucí. Očekává se, že v následujících 10 letech dojde k prudkému rozvoji digitalizace a automatizace výroby a nástupu chytrých technologií ve výrobě. Stroje budou ve stále větší míře nahrazovat lidskou práci, která se přesune do jiných oblastí.

O tom, jaké zásadní změny tato průmyslová revoluce přinese, jak se změní trh práce a koho se nejvíce dotkne, diskutovali včera na Technické univerzitě v Liberci ti nejpovolanější. Svůj příspěvek přednesl například ekonom a známý vizionář a popularizátor vědy Tomáš Sedláček. Promluvil o nové roli učitelů v nastupující éře Průmyslu 4.0.

„Děti prý občas vnímají věci citlivěji než zajetým životem otupělí a vševědoucí dospělí, kteří už se dívají na svět přivřenýma očima. Nicméně možná je na čase se zamyslet, zda fascinace digitálním světem nemá i své opodstatnění. Možná je učíme jezdit na koni v civilizaci, která už vymyslela motor. Možná je na čase přestat si hrát na školu tak, jak jsme byli zvyklí si na školu hrát my, podle her našich předků, které samotné nebavilo je hrát. Možná bychom měli hru začít brát jako školu − školu na svět, na který nejsme připraveni ani my. Celkem by mě zajímalo, co by na to řekl náš veliký učitel národů, kdyby žil v dnešní době, a ne před staletími," uvedl již dříve Tomáš Sedláček.

Právě školství by se podle něj mělo radikálně změnit. Pozváni byli proto především zástupci základních a středních škol a další hosté ze samosprávy, průmyslu, státních organizací i soukromé sféry. Cílem diskuzního fóra, které uspořádalo město Liberec společně s TUL, bylo otevřít tuto problematiku a diskutovat s pedagogy na všech stupních vzdělávání.

„Musíme být o krok napřed. Pro školy je to šance zapojit se a připravovat se na blížící se změny společně. Náš životní styl se rychle mění. Vším tím, co se kolem nás děje, bude nejvíce dotčena právě mladá generace," řekl náměstek primátora pro strategický rozvoj, dotace a majetkovou správu Jiří Němeček.

„Kámen úrazu je teď především v nezájmu o studium technických a řemeslných oborů. Chybí jim prestiž. Dětem chybí manuální zručnost a motivace. Výsledkem je, že firmy marně shánějí kvalifikované pracovníky s technickým vzděláním. Změny ve školství jsou nezbytné,“ doplnil Jiří Němeček.

O vlivu průmyslové revoluce na českou společnost promluvil na diskuzním fóru dále Luboš Král z Centra umělé inteligence Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze. Šárka Prachařová se ve své přednášce zaměřila na kariérové poradenství a na to, jak u dětí a studentů zjistit talent, schopnosti a potenciální životní zaměření. Na tohle téma pak navázala Hana Lavičková s přednáškou o změnách základního školství a inspiraci tradicí experimentálních škol. Vysvětlila také, jak lze podporovat intelekt těch nejmenších.

 

 

 

Cookies

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.